UPPVKP103 Professional Andragogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2016
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
After becoming familiar with content, goals and the organization of the course, as well as requirements for succesful completion, students of combined studies will, in addition to the recommend reading, independently study current contributions from the magazines Moderní řízení and Andragogika which relate to the r This will enhance the effectiveness of individual study. Students will send abstracts (up to 2-norm. pg./contribution) from the articles in question to the teacher by e-mail; this be a suitable base for ongoing communication with the teacher which will enhance the effectiveness of individual study.. Completing the assignments is a prerequisite for registration for the exam.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Subject Professional andragogy is oriented on a detailed analysis of on of the Andragogy sub-systems, as well as its aspects - starting with a theoretical-methodological base, by its functions, goals, organiziational forms, methods and means, process of creating the content of professional education (the design of educational activities - methodology for developing educational programs ) to analyze differences between particular company schools and self-education issues.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií.
    2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal education; uplatnění systémového přístupu (Bertalanffy); využití modelu a modelování.
    3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání Carrardova škola, Škola dynamiky skupin, Škola duševního výcviku, TWI a TTT; vznik první manažerské školy (Harvard b.s.), významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.; spec. grantové programy EU pro profesní ed. (Grundvigh, Leonardo da Vinci)
    4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků: Škoda, Rothschild, Gutmann, Baťa, Nehera; Profesní edukační systém v ČSR 1945 -73 (Záv. školy, PTŠ a PI); Profesní edukační systém v ČSSR 1973 - 1989 (Cyklická příprava - vznik institutů); Profesní edukační systém po r. 1989 (2000 nových ed. institucí; AIVD; "malá" AK...)
    5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem.
    6. Obsah profesní edukace specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků.
    7. Formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci.
    8. Dospělý účastník profesní edukace (Dělník, THP-pracovník a Manažer); docilita a diagnostika; klíčové kompetence.
    9. Lektor profesní edukace dospělých, obsah kategorie (Org. a Říd. personál - vedoucí institutu, ved. odd., ved. kurzů; Podpůrný asist. personál - logistika, evidence; Tvůrci programů, projektů, učebních opor, pomůcek, technologií, koncepční prac., výzkumníci, prognostikové, analytikové, ekonomové edukace; Lektoři, trenéři, poradci, konzultanti, instruktoři, kouči, tutoři, patroni, diagnostici, androdidaktikové); klíčové kompetence.
    10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personálního plánování; Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu a jeho klíčové součásti.
    11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace - akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce.
    12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky; Hunting a jeho metody;
    13. Assessment centra a význam profesionálů v profesní edukaci.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Klasický management v našich podmínkách. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M. - UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-305-5. info
  • KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. In KALNICKÝ, J. (ed.) - UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-323-9. info
  • KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009. info
  • MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2. info
    recommended literature
  • Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Usnesení vlády č. 210 ze dne 3. 3. 2003. web-site MPSV ČR. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
  • JARVIS, P. (ed.). The theory and practise of learning. London: Kogan Page & NY: Routidge, 2006. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • Kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. 7. zv. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. info
  • BELCOURT, M., WRIGHT, P. C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2. info
  • JUNGER, Z., PÁNEK J. Sústava výchovy a vzdelávánia pracovníkov. Bratislava: Práca, 1997. info
  • KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • PEDLER, M. - BURGOYNE, J. - BOYDELL, T. A manager´s guide to self-development. UK, Maidenhead: McGraw-Hill, 1994. info
  • HRBEK, M. Podniková výchova v tržním prostředí. In Informace jaro-léto 1992. Praha: IMP, 1992. info
  • KALNICKÝ, J. V čom Baťa predbehol dobu. Osvetová práca, 1990. info
  • JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. info
  • LIVEČKA, E., KUBÁLEK, J. Podniková pedagogika. Praha: SPN, 1978. info
  • LIVEČKA, E. Podniková výchova a vzdělávání. Praha: Práce, 1969. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Credit test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2016/UPPVKP103