FVP:UPPVP0145 Solution of Model Educational - Course Information
UPPVP0145 Solution of Model Educational Situations - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
none - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives
- The aim of the course is to build on the findings in the field of social education and general pedagogical disciplines to apply their knowledge in practice. The aim of the course is to build on the findings in the field of social education and general pedagogical disciplines to apply their knowledge in practice.
- Syllabus
- 1. Getting to know various phenomena, situations, etc.
2. Truancy
3. Aggression and aggressiveness
4. Bullying
5. Drugs
6. Alcohol
7. Gambling
8. CAN syndrome
9. Vandalism
10. Delinquency
11. The dependence on computers
- 1. Getting to know various phenomena, situations, etc.
- Literature
- required literature
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6. info
- KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
- JANIŠ, K.; BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-500-2. info
- ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2. info
- MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
- JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
- NEŠPOR, K.; CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum, 1996. ISBN 80-85121-52-2. info
- recommended literature
- LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
- WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- HEŘMANSKÁ, D. Psychologická analýza dětské predelikvence (i interdisciplinárními aspekty a metodou posuzování činů). Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. info
- not specified
- BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: UP, 2000. info
- NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0609-7. info
- SKÁLA, J. Alkoholismus. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1957. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Course credit - submission of all ongoing seminar tasks, active participation in seminars.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2016/UPPVP0145