FVP:UODD021 Základy pedagogiky a edukace v - Course Information
UODD021 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General Nursing Studies (programme FVP, B5341-OSET)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukací pacientů, která je nedílnou součástí práce sester. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu ošetřovatelské péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v ošetřovatelství, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti sestry k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta.Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta. Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů. Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
2. Didaktická teorie vzdělávání dospělých (motivační faktory, schopnost učit se, didaktická kostka - učební postup, způsoby učení, učební základna, hierarchie učení dospělého).
3. Edukace v ošetřovatelství ( stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
4. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
5. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
- Literature
- required literature
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- recommended literature
- NEMCOVÁ, J. HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- ŠKRLOVI P. a M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 2 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2017/UODD021