UPPVFK055 Participatory Methodology in Experiential Learning and Play Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2017
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Témata jednotlivých přednášek jsou zaměřena především na jejich využití v praxi, obsahují praktické ukázky apod. Zejm. příklady ze zahraničí dokazují, že metody, které jsou zpravidla v ČR pokládány za metody určené pro děti, dospívající a "produktivní" dospělé, jsou běžně využívány i v edukační práci se seniory. Studenti jsou seznámeni s jednotlivými metodami, jejich výhodami, nevýhodami, krizovými místy a celkově jejich specifiky. V rámci výuky, řízených konzultací a způsobu ukončení je věnován časový prostor pro praktický nácvik.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním: organizování práce ve skupinách a v plénu; tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
    2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce: ledolamka, interaktivní výklad diskusní metody, brainstorming, brainwriting, případová metoda, KaBo metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, DELFI metoda.
    3. Uplatnění video-setu u participačních metod
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. 2. upravené vyd. [online] . Dostupné z web - site FVP SLU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2015. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. info
    recommended literature
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2017/UPPVFK055