UODD041 Výzkum v ošetřovatelství 2

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Krupová, MBA (seminar tutor)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět v úvodu systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastním předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Navazuje kapitola učící formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku, cíle výzkumu. Kapitola kvantitativní výzkum se orientuje zejména na zvládnutí základních výzkumných technik - standardizované testy a škály, na zásady tvorby originálních dotazníků a jejich první a druhou úroveň vyhodnocování. Kapitola kvalitativního výzkumu učí zejména základní techniky sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, soubor kazuistik. Instruuje studenty o vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorby matice atd. Cílem předmětu je seznámit studující oboru Všeobecná sestra se základy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum v klinickém ošetřovatelství. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující po absolvování předmětu Výzkum v ošetřovatelství budou umět: a) interpretovat koncepty metaparadigmatu v oboru ošetřovatelství a vysvětlit jeho vazbu na oborová paradigmata. Bude také umět vysvětlit, jak se oborové metaparadiogma a paradigma promítá do výzkumu v oboru. b) navrhnout výzkumné téma a rozpracovat ho do podoby výzkumných otázek. c) vysvětlit zásady EBP (EBN). d) obhájit volbu výzkumné metodologie a strategie výzkumu. e) vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. f) použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat. g) popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování. h) rekapitulovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce. Odborné dovednosti: Studující bude umět: a) kontinuálně sledovat a vyhodnocovat výzkum ve svém oboru (specializaci) a aktivně si dohledávat potřebné aktuální výsledky výzkumů metodou EBP (EBN). b) implementovat výsledky výzkumu do připravovaných standardů, metodik aj. materiálů, které mají sloužit k regulaci klinické praxe. c) zpracovat jednoduchý výzkumný projekt a také ho realizovat (samostatně, ale také s malým týmem). d) posoudit etické a neetické chování výzkumníka a autora. e) použít ve svém projektu vybrané metodiky a techniky kvantitativního či kvalitativního výzkumu. Obecná způsobilost: Absolvent je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný ošetřovatelský projekt a pracovat metodou EBP. Je způsobilý kooperovat na složitějších výzkumných projektech v klinické ošetřovatelské praxi. Kompetence: Absolventi studia oboru VS jsou připraveni pro naplňování role sestry - výzkumníka a inovátorky na elementární úrovní, zejména však jako členové spoluřešitelského týmu. Jsou schopni: sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládnou kompetentně se podílet na výzkumných projektech zejména v oboru ošetřovatelství, ale v rámci multioborového týmu také ve zdravotnictví.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
    2. Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum. Výzkum
    ve zdravotnictví. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
    3. Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.
    4. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex
    vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.
    5. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a
    techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).
    6. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.
    7. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.
    8. Formulace výzkumného problému, práce s informačními zdroji. Vyhledávání - formulování a rozpracování
    výzkumného problému.
    9. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody,
    techniky a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj
    primárních dat a informací. Sekundární data a informace ve výzkumu.
    10. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura publikované vědecko-
    výzkumné práce.
    11. EBP (EBN).
    12. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného
    problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
    13. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální
    úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.
    14. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz. F
    Formulace výzkumných otázek.
    15. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.
    16. Způsoby vyhodnocování dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. Odpovědi na
    výzkumné otázky nalezené výzkumem.
    17. Zobecnění výsledků, komparace s výsledky jiných studií.
    18. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní
    principy a postupy.
    19. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
    20. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor.
    21. Kauzální systémy, kasuistiky.
    22. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba matice atd.
    23. EBP - EBN, metoda PICO(T).
    24. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.
    25. Kritické čtení vědeckého článku.
Literature
    required literature
  • EBM Guidelines. [online]. URL info
  • EBP Wikipedia [online]. URL info
  • eMedicine. [online]. URL info
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. info
  • UpToDate [online]. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
  • BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
    recommended literature
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Vyhledávací strategie, vyhledávání nejlepších publikovaných důkazů, práce s elektronickými databázemi. Kurz. Ostrava: ÚO, FZS, 2010. info
  • JAROŠOVÁ, D. EBP v ošetřovatelství. In Výukový portál LF UP Olomouc [online] c2009, posl. akt. listopad 2011 [cit. 2012-03-19]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. URL info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Lectures, tutorial sessions, regularly assigned and evaluated home tasks.
Assessment methods
Written exam
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 4 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2018/UODD041