UPPVBK081 Self Care of Mental Health and Prevention of Burning Out in Assisting Professions

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Poznatky ze základních psychologických disciplín
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studium disciplíny umožňuje získat přehled o základních principech duševní hygieny, osvojit si její principy a realizovat je v praxi. Student lépe porozumí zdrojům psychické zátěže v pomáhajících profesích, moderujícím faktorům a možným důsledkům dlouhodobé zátěže. Disciplína poskytuje informace o příčinách, příznacích a rizikových faktorech syndromu vyhoření i o možných preventivních opatřeních.
Syllabus (in Czech)
  • duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v pomáhajících profesích, praktická cvičení, konkrétní techniky
Literature
    required literature
  • SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8. info
  • URBANOVSKÁ, E. Psychologie zdraví I. Olomouc: VUP, 2012. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8. info
  • URBANOVSKÁ, E. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: VUP, 2010. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. info
  • WEIST, M. D., EVANS, S. W., LEVER, N. A. Handbook of School Mental Health : Advancing Practice and Research. New York: Springer, 2007. info
  • KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: ACADEMIA, 2005. ISBN 80-200-1307-5. info
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. info
  • STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • HENNIG, C., KELLER,G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Seminar work
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2018/UPPVBK081