FVP:UOGD043 Transkulturní ošetřovatelství - Informace o předmětu
UOGD043 Transkulturní ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Seminář 4 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět učí citlivému vnímání specifických, ale i shodných znaků vlastní kultury i cizích kultur a tomu, jak s nimi efektivně pracovat v ošetřovatelském procesu ku prospěchu pacienta a jeho rodiny, komunity. Kontextem výuky transkulturního ošetřovatelství je české zdravotnické prostředí s jeho demografickými charakteristikami a prostředí české majoritní komunity.
- Osnova
- 1. Úvod do transkulturního ošetřovatelství.
2. Leiningerové model kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti.
3. Model "vycházejícího slunce".
4. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
5. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
6. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb u pacientů v ČR.
7. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému.
8. Spiritualita člověka a její význam ve zdraví a v nemoci, vlivy na životní styl. Spirituální problémy - ošetřovatelské
diagnózy.
9. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 1.
10. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 2.
11. Kulturní identifikátory.
12. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
13. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
14. Zamýšlení nad "námi samotnými" - nad příslušníky majoritní komunity, nad zdravotníky a systémem, ve kterém jsou sestry profesionály.
- 1. Úvod do transkulturního ošetřovatelství.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPIRUDOVÁ, L. Úvod do transkulturního ošetřovatelství. E-opora.[online]. Opava: SLU v Opavě, 2013. ISBN 978-80-260-4970-8. URL info
- NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
- MASTILIAKOVÁ, D., ARCHALOUSOVÁ, A. a kol. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. c2008 [cit. 4. dubna 2008]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. URL info
- ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
- IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1. info
- doporučená literatura
- KERSEY - MATUSIAK G. Delivering Culturally Competent Nursing Care. New York: Springer Publishing Company, 2013. ISBN 978-0-8261-9382-7. URL info
- PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2013. ISBN 978-0-8036-3705-4. URL info
- SAGAR, P. L. Transcultural Nursing Theory and Models. Application in Nursing Education, Practice, and Administrat. New York: Springer. Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0748-0. info
- LEININGER . M., McFARLAND, M.R. Culture Care Diversity and Universality. A Worlwide Nursing Theory. Sudbury: Jones and Bartett Publishers, 2006. ISBN 0-7637-3437-3. info
- GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 2004. ISBN 0-323-02295-2. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Podmínky zápočtu:
Zápočet se uděluje za vypracování 3 úkolů (testů, 1 dlouhého a 3 krátkých otázek), které si studující volí z nabídky v e-learningovém prostředí.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UOGD043