UPPVBP091 Didactic Propedeutics

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
UPPVBP091/A: Tue 8:55–10:30 C207, E. Ondřejová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is focused on acquiring knowledge and skills in the areas of methodology and its aim is to enable the student insight into didactics as one of pedagogical disciplines. Information for this issue will be structured so that students can use in particular the planning and implementation of educational activities in the exercise of their profession. The goal is for students to gain practical skills that will enable them to master the educational situation.
Syllabus
  • 1. Didactic propedeutics, introduction to problems, general didactics. Adult learning in the context of lifelong learning.
    2. Specifics of education of children, adults.
    3. The personality of the educator.
    4. Teaching and learning.
    5. Learning objectives. Didactic principles.
    6. Curriculum and pedagogical documents.
    7. Planning, designing and preparation.
    8. Organizational forms of teaching and teaching methods.
    9. Material-didactic means.
    10. Evaluation of teaching.
Literature
    required literature
  • Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. ISBN 978-80-271-0051-4. info
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
    recommended literature
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. info
    not specified
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Teaching methods
Seminar classes
Assessment methods
Written test
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Credit: credit test (minimum - 75% successful fulfilment) from designated elementary literature and the content of the seminars, active participation in seminars, fulfilling the assignments, attendance in seminars.
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2020/UPPVBP091