FVP:UPPVFD016 Speciální gerontagogika - Informace o předmětu
UPPVFD016 Speciální gerontagogika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika/gerontagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k seniorům s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální gerontagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením seniorského věku: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- 1. Speciální gerontagogika v systému pedagogických věd, cíl a předmět oboru. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
2. Historický vývoj péče o postižené. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Rodina s postiženým jedincem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti odrážející se v chování i prožívání seniorů s postižením.
3. Socializační proces u zdravotně postižených, psychický dopad získaného postižení v průběhu života. Poslání občanských sdružení, sociální participace na péči.
4. Metody speciální pedagogiky se zaměřením na osoby s postižením seniorského věku. Výzkumné strategie a přístupy.
5. Osobnost jedince se zdravotním postižením, specifičnost vývoje s důrazem na specifika osobnosti v seniorském věku.
6. Jedinci se zrakovým postižením. Základní terminologie tyflopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Ztráta zraku v dospělosti. Psychologické zvláštnosti. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace.
7. Jedinci s mentálním postižením. Základní terminologie psychopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Zásady komunikace. Speciálně pedagogická péče o seniory s mentální retardací.
8. Jedinci s narušenou komunikační schopností. Základní terminologie logopedická, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Speciální logopedické metody práce s afatiky.
9. Jedinci se sluchovým postižením. Základní terminologie surdopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Ztráta sluchu v dospělosti a stáří jako speciálně pedagogický problém a možnosti řešení.
10. Jedinci s poruchami hybnosti. Základní terminologie somatopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Tělesné postižení vzniklé v průběhu života a speciálně pedagogické metody práce s těmito jedinci.
11. Kombinovaná postižení. Základní přehled terminologie, etiologie a o metodách práce. Získaná kombinovaná postižení v průběhu života, psychologické zvláštnosti. Alternativní a augmentativní komunikace.
- 1. Speciální gerontagogika v systému pedagogických věd, cíl a předmět oboru. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Speciální gerontagogika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. URL info
- LECHTA, Viktor, ed. Inkluzívna pedagogika a jej komponenty. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-704-5. info
- JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. info
- doporučená literatura
- FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
- MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
- BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3. info
- RŮŽIČKA, Michal a VALENTA, Milan. Dramika pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3687-6. info
- RŮŽIČKA, Michal a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9. info
- JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3603-6. info
- WEHNER, Lore a SCHWINGHAMMER, Ylva. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
- FRANKOVÁ, Vanda et al. Alzheimerova demence v praxi: konsenzus psychiatricko-neurologicko-geriatrický. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2423-5. info
- Informace učitele
- Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat u zkoušky. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2022/UPPVFD016