UVSRPHK015 Sociálně právní ochrana dětí a mládeže

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
So 25. 3. 16:25–19:40 C310, Pá 28. 4. 13:05–16:20 C310
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenta s problematikou sociálně právní ochrana dětí a mládeže, s jeho historickým kontextem i současnými světovými směry. Studenti si osvojí problematiku SPOD v kontextu rodiny i širšího sociálního kontextu včetně diagnostiky problému. Nedílnou součásti je dovednost hodnocení rodiny pro naplnění potřeb dítěte.
Výstupy z učení
Student bude znát zákonné vymezení problematiky, pracovní postupy sociálních pracovníka při práci s ohroženým dítětem. Rovněž bude znát metody sociální práce s rodinou v různých situacích, které ohrožují dítě či partnera.
Osnova
  • 1. důležitost spokojeného dětství, rodinná výchova
    2. počátky ochrany dětí a dětství do novověku
    3. průmyslová revoluce, osvícenství, pomoc a ochrana dětí
    4. první republika, doba komunismu
    5. současná paradigmata sociálně právní ochrana dětí a jejich dopad na praxi
    6. změna české paradigmatu a nástroje SPOD
    7. praxe v okolních státech - komparativní pohled na současnou Evropu
    8. nástroje SPOD v ČR
    9. hodnocení PMV dítěte a rodiny, praktická zkušenost s zápisem
    10. případové konference a související služby pro osoby v evidenci a osoby pečující
    11. dilemata NRP
    12. metody sociální práce s rodinou v ohrožení
Literatura
    povinná literatura
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6. info
  • FOOK, J. Social work: critical theory and practice. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2002. ISBN 07-619-7251-X.
  • GILBERT, Neil., PARTON, Nigel a SKIVENES, Marit. Child protection systems: international trends and orientations. New York, NY: Oxford University Press, 2013. ISBN 01-997-9335-2. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901-4247-8. info
  • FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA a Joana GORCZOWSKA. Child protection system - just think differently? 1. vyd. Warszawa: Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego, 2022. 150 s. Creative Commons attribution 3,0. ISBN 978-83-235-5486-8. On-li
    doporučená literatura
  • BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4. info
  • PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-861-0321-8. info
  • SCHRAMM, David, Ted FUTRIS and Renay BRADLEY. ChildWelfare and HealthyMarriage and RelationshipEducation: A Research to PracticeBrief[online]. Dostupné z: https://www.childwelfare.gov/topics/preventing/promoting/marriages/?hasBeenRedirected=1
  • ŠKOVIERA, Albín. Desať dilem náhradnej výchovy. Bratislava: Nová Práca, 2006. ISBN 80-889-29814.
  • FABIÁN, Petr, Lucie GERŠIČOVÁ a Markéta VNENKOVÁ. O ČEM SE MLČÍ, jak na metodiku pomoci rodinám. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. 96 s. monografie. ISBN 978-80-7510-484-7.
    neurčeno
  • Přehled vybraných právních norem
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a mládeže, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve formátu - představení dané problematiky a praktické zkušenosti s kazuistikou rodiny.
Metody hodnocení
Zápočet
Povinná účast na seminářích v minimálním rozsahu 80%. Základní podmínkou pro úspěšné zvládnutí předmětu je orientace v odborné terminologii, paradigmatech SPOD a jejich dopadu na českou praxi.
Informace učitele
Vyučujícího pedagoga je možno kontaktovat po soustředění, v době jeho konzultačních hodin (viz Aktuality) nebo prostřednictvím elektronické pošty. Studenti budou využívat studijní opory dostupné zde: https://elearning.slu.cz/enrol/index.php?id=151.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.