FVP:FVPFPK05 Speech Therapy Prevention - Course Information
FVPFPK05 Speech Therapy Prevention
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/6. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Karolína Janštová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava - Timetable
- Fri 1. 3. 17:15–19:40 C205, Fri 19. 4. 16:25–18:50 C205
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 8/10 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, B7507-SvP)
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Public Administration and Social Politics (programme FVP, B6731-SPSP)
- Public Administration and Social Policy (programme FVP, N6731-SPSP)
- General Nursing Studies (programme FVP, B5341-OSET)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
- Learning outcomes (in Czech)
- Výstupy učení Odborné znalosti: -Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence; -Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence; -Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku; -Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů Odborné dovednosti: -Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí; -Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence; -Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností; Obecné způsobilosti: -Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání; -Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe; -Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
- Syllabus (in Czech)
- Obsah: -Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR. -Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností. -Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. -Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči. -Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí. -Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. -Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. -Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
- Literature
- required literature
- BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9
- KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
- ZEZULKOVÁ, Eva. Praktika z logopedie: Distanční studijní text. 1st ed. Opava, 2019, 121 pp. info
- recommended literature
- LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0
- PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. 2014.
- KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, produktivní práce s textem, brainstorming, ) -Metody názorně – demonstrační (statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium, řízené studium, e-learning, blended learning, kritické myšlení)
- Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/FVPFPK05