FVP:UNZSOP021 Communication in Nursing - Course Information
UNZSOP021 Communication in Nursing
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 0/16/14. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Fri 23. 2. 13:05–18:00 C311, Fri 8. 3. 8:05–12:10 C311, Tue 12. 3. 13:05–17:10 C311
- Timetable of Seminar Groups:
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student/ka zná teoretická východiska komunikace a její komunikační strategie Odborné dovednosti: Student/ka analyzuje význam komunikace, provádí alternativní typy komunikace, uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením, vhodně doporučuje komunikační technologie, aplikuje komunikační technologie v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka popíše význam komunikace, vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených, vysvětlí rozdíly mezi komunikací s dětmi, dospělými, tělesně a psychicky nemocnými. Student/ka umí zásady efektivní komunikace v pediatrii.
- Syllabus (in Czech)
- Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. 2. Zásady komunikace v pediatrii, klasifikace dětského věku s ohledem na výběr komunikačních technik 3. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 4. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 5. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 6. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 7. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 8. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 9. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 10. Komunikace v geriatrii. Přehled probírané látky cvičení: Nácvik modelových situací. 1. Komunikace s dětmi podle věkových kategorií 2. Komunikace s rodinnými příslušníky 3. Komunikační techniky při odstraňování strachu 4. Komunikace s dětmi s tělesným postižením 5. Komunikace s dětmi s psychickým postižením 6. Komunikace s dětmi se smyslovým handicapem 7. Komunikace s dětmi o smrti 8. Exkurze Tyfloservis, Škola pro sluchově postižené
- Literature
- required literature
- JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnictví. Portál, Praha 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
- ANTAI-OTONG,D. Nurse-Client Communication. Burrlington: Jones-Barlett Learning, 2007. ISBN 978-076-3735-883.
- TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. základní otázky komunikace. 2009. info
- recommended literature
- PAŘÍZEK, A. Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-653-3.
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISSN 80-7178-308-0.
- VRUBLOVÁ,Y., ŠIMETKA,O. Etnická, náboženská a kulturní specifika poskytování porodnické péče In ROZTOČIL, A.: Moderní porodnictví. Praha: Grada, 2017, s. 181 – 188, ISBN 978-80-247-5753-7.
- LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
- ŠPAČKOVÁ, A. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3810-9.
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Předvedení modelové situace je podmínkou pro udělení zápočtu. Zkouška proběhne ústní formou.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOP021