UNZSOP021 Communication in Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
0/16/14. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 23. 2. 13:05–18:00 C311, Fri 8. 3. 8:05–12:10 C311, Tue 12. 3. 13:05–17:10 C311
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP021/A: Thu 14. 3. 8:55–13:00 C301, Fri 22. 3. 9:45–13:50 C306, Thu 28. 3. 8:55–12:10 C301, Z. Římovská
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student/ka zná teoretická východiska komunikace a její komunikační strategie Odborné dovednosti: Student/ka analyzuje význam komunikace, provádí alternativní typy komunikace, uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením, vhodně doporučuje komunikační technologie, aplikuje komunikační technologie v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka popíše význam komunikace, vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených, vysvětlí rozdíly mezi komunikací s dětmi, dospělými, tělesně a psychicky nemocnými. Student/ka umí zásady efektivní komunikace v pediatrii.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. 2. Zásady komunikace v pediatrii, klasifikace dětského věku s ohledem na výběr komunikačních technik 3. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 4. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 5. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 6. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 7. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 8. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 9. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 10. Komunikace v geriatrii. Přehled probírané látky cvičení: Nácvik modelových situací. 1. Komunikace s dětmi podle věkových kategorií 2. Komunikace s rodinnými příslušníky 3. Komunikační techniky při odstraňování strachu 4. Komunikace s dětmi s tělesným postižením 5. Komunikace s dětmi s psychickým postižením 6. Komunikace s dětmi se smyslovým handicapem 7. Komunikace s dětmi o smrti 8. Exkurze Tyfloservis, Škola pro sluchově postižené
Literature
    required literature
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnictví. Portál, Praha 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • ANTAI-OTONG,D. Nurse-Client Communication. Burrlington: Jones-Barlett Learning, 2007. ISBN 978-076-3735-883.
  • TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. základní otázky komunikace. 2009. info
    recommended literature
  • PAŘÍZEK, A. Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-653-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISSN 80-7178-308-0.
  • VRUBLOVÁ,Y., ŠIMETKA,O. Etnická, náboženská a kulturní specifika poskytování porodnické péče In ROZTOČIL, A.: Moderní porodnictví. Praha: Grada, 2017, s. 181 – 188, ISBN 978-80-247-5753-7.
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • ŠPAČKOVÁ, A. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3810-9.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Předvedení modelové situace je podmínkou pro udělení zápočtu. Zkouška proběhne ústní formou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOP021