UPPVJK053 Kreativní umělecká terapie pro seniory

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
So 6. 4. 8:55–13:00 C202, 13:55–16:20 C202, 16:25–18:00 C202
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/7, pouze zareg.: 6/7
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentům bude představena problematika kreativní umělecké terapie, zároveň budou seznámení s arteterapeutickými přístupy, ve kterých hrají důležitou roli procesy tvorby a aspekty vizuálního umění. Dále studenti poznají interdisciplinární umělecké aktivity, které jsou v kontextu současné terapie a posilují duševní pohodu u seniorů. Cílem předmětu je vést studenty:
1. k získání systematických znalostí z oblasti kreativní umělecké terapie, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a reflexi umělecko-terapeutických aktivit;
2. k výtvarné reflexi a podněcovat je k diskuzi o uměleckých terapiích, výtvarných technikách a výtvarných postupech;
3. k porozumění osobitému a jedinečnému výtvarnému projevu, který se odráží např. ve znacích a symbolech, výtvarné expresi, verbalizaci, obrazu a pohybu;
4. k vnímání kreativního procesu a nahlížení na vzniklá díla z uměleckých aktivit (např. sledování výtvarného projevu, objevování symboliky atd.);
5. k dialogu a interpretaci artefaktů. V rámci cvičení, která jsou zaměřena na arteterapeutický proces, studenti budou vnímat zážitek z kreativní činnosti, který umožní diskuzi o léčivé povaze tvůrčího procesu.
Během cvičení se studenti seznámí se současnými uměleckými tendencemi, které jsou přínosné a aplikovatelné pro oborovou praxi edukační péče o seniory.
Výstupy z učení
Student:
- chápe odborné pojmy z kreativní umělecké terapie, které jsou potřebné k efektivní a etické praxi,
- dokáže popsat výtvarné techniky a arteterapeutické přístupy, - je schopen vytvořit koncept umělecko-terapeutických aktivit pro cílovou skupinu,
- dokáže interpretovat tvůrčí proces a výsledný umělecký produkt.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky kreativní umělecké terapie: Kontext umění, vývoj
  • 2. Strategie a metody
  • 3. Mezioborový charakter arteterapie
  • 4. Arteterapeutické a artefiletické principy. Relaxace, výtvarná akce, zážitek a zkušenost
  • 5. Arteterapeutický ateliér/tvůrčí prostor: Náměty aktivit, projekty (plánování a realizace), výtvarné materiály a techniky
  • 6. Role arteterapeuta a tvůrčí atmosféry
  • 7. Vizuální a verbální komunikace jako výměna informací
  • 8. Spontánní výtvarný projev a motivace k uměleckému vyjádření
  • 9. Projekce v uměleckém procesu I.: Asociace a tvůrčí proces
  • 10. Projekce v uměleckém procesu II.: Empatie, představivost a prožívání emocí
  • 11. Sebevyjádření a sebepřesahování
  • 12. „Čtení obrazů“ a interpretace výtvarného projevu: Znaky a symboly
Literatura
    povinná literatura
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Překlad Michaela Šárová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 199 s. ISBN 80-7178-428-1.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Překlad Jana Křížová a Tereza Hubáčková. Rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 303 stran, 16 stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1043-6.
  • Arteterapie: časopis České arteterapeutické asociace. Praha: Česká arteterapeutická asociace, 2001-2016. ISSN 1214-4460. Dostupné také z: http://casopiscaa.wz.cz.
  • LHOTOVÁ, Marie. Arteterapie v péči o seniory: průvodce výtvarnými aktivitami. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2022. 103 stran. ISBN 978-80-88429-46-3.
    doporučená literatura
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Překlad Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
  • KANTOR, Jiří a kol. Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 462 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5124-4.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 158 stran. ISBN 978-80-7485-111-7.
  • STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním: cesta ke klientovi. Vydání první. Praha: Institut psychoterapie uměním, s.r.o., 2020. 277 stran. ISBN 978-80-907784-0-5.
  • RIEDEL, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 174 s., xx s. obr. příl. Spektrum. ISBN 80-7178-531-8.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Z hloubi duše: psychologické aspekty výtvarného projevu. První vydání. Praha: Dokořán, 2017. 243 stran. ISBN 978-80-7363-856-6.
  • STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním. Vyd. 1. Praha: Pressto Publishing, 2012. 193 s. ISBN 978-80-905141-0-2.
  • VAŠINA, Lubomír. Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií, 2014. 73 s. ISBN 978-80-88010-02-9.
  • LHOTOVÁ, Marie a PEROUT, Evžen. Arteterapie v souvislostech. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 246 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1272-0.
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • RUBIN, Judith Aron, ed. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 543 s. Psyché; sv. č. 55. ISBN 978-80-7387-093-5.
Výukové metody
1. Klasické metody: Výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů, nácvik a vytváření dovedností potřebných pro kreativní umělecké terapie.
2. Aktivizující metody: Brainstorming, pozorování a interpretování procesů, didaktické hry, metody situační, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Pokyny k úspěšnému ukončení předmětu:
1. Prezentace a odevzdání dvou písemných konceptů pro realizaci umělecko-terapeutických aktivit, popř. s možnou realizací v oborové praxi. (Pozn.: Umělecko-terapeutické aktivity budou sepsány v zaslané šabloně, student bude dodržovat požadovanou citační normu a veškeré obrázky, jak z vlastního fotoarchivu nebo převzaté z internetu, budou řádně citovány).
2. Prezentace konceptů umělecko-terapeutických aktivit proběhne ve vypsaném termínu ve zkouškovém období.
3. Diskuze: Diskuze se bude zaobírat navrženými a prezentovanými koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu, tzn.: promyšlenost aktivity; kritické zamýšlení; ucelenost; časové, materiální a prostorové promyšlení; vlastní zhodnocení; pozitiva nebo možná negativa aktivit; promyšlená motivace klientů; navození tvůrčí atmosféry; uvědomění si situací, které by mohly nastat během aktivity, popř. interpretace vzniklých artefaktů a reflexe celkové tvůrčí atmosféry apod. Dále se diskuze bude zaměřovat na studentovo hlubší zamýšlení nad podstatou a významem využití arteterapie v návaznosti na jeho studovaný obor.
Informace učitele
Konzultace jsou možné prostřednictvím e-mailu, popř. osobně.
Kontakt:


Marie Bajnarová - odkaz: https://www.slu.cz/fvp/cz/profil/51152

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVJK053