FVP:UPPVMP050 Praktika z logopedie - Informace o předmětu
UPPVMP050 Praktika z logopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Monika Weilová (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí poskytovat přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti. Pozornost bude věnována orientační diagnostice jazykových a řečových dovedností, činnostem zaměřeným na podporu přirozeného vývoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží. Důraz bude kladen na aplikaci reedukačních postupů a cvičení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student objasní kompetence logopedického asistenta
- student popíše fyziologické zvláštnosti a rizikové projevy ve vývoji řeči v kontextu jazykových rovin
- student vysvětlí principy orientační logopedické diagnostiky
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat prostředky orientační logopedické diagnostiky u dětí a žáků s rizikovými projevy ve vývoji řeči
- student poskytuje přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků s prostou vadou výslovnosti
- student realizuje logopedem stanovené reedukační postupy
- student plánuje a realizuje preventivní stimulační programy za účelem podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- student poskytuje zákonným zástupcům dětí a žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
- student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů - Osnova
- 1.-2. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
- 3. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
- 4.-5. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči z hlediska jazykových rovin.
- 6.-7. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
- 8. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
- 9. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
- 10.-11. Metodika reedukace opožděného vývoje řeči.
- 12. Metodika reedukace dyslalie.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
- ZEZULKOVÁ, E. Reedukace dyslalie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-546-4.
- ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7.
- ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
- doporučená literatura
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9.
- KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
- KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
- PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
- VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
- neurčeno
- ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
- KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
- OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
- SHAPIRO, Ch. J. Innovative Approaches to Supporting Families of Young Children. Springer, 2016. ISBN 978-3319390574.
- ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Praktika z logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Docházka 85 % (2 absence). Rozbor videa pro účel diagnostiky a následné terapie (podmínka k připuštění k zápočtovému testu). Úspěšné splnění zápočtu dle hodnotících indikátorů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMP050