USPQK008 Metodologie speciálně pedagogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v logice vědecké práce s přihlédnutím ke specifikům výzkumu v oblasti speciální pedagogiky. Studenti získají poznatky, které využijí jednak pro přípravu a tvorbu diplomové práce, a pak také pro orientaci v odborné literatuře a aktuálních výzkumných poznatcích v oboru. V rámci předmětu se seznámí s logikou kvalitativního i kvantitativního výzkumu, včetně ukázek jejich aplikací v konkrétních výzkumných projektech. Naučí se plánovat postup vlastního výzkumu, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, operacionalizovat koncepty prostřednictvím pozorovatelných ukazatelů, volit a realizovat vhodnou strategii sběru a analýzy dat. Osvojí si řadu pojmů, klíčových pro metodologii v sociálních vědách – reprezentativita, reliabilita, validita.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech metodologie, zejména v terminologii, výzkumných metodách, technikách a možnostech zpracování výzkumu
- student vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem
Odborné dovednosti:
- student analyzuje výzkumný proces v teoretických a praktických kontextech
- student rozpozná vhodnost použití výzkumných strategií
- student zvládá aplikovat zásady operacionalizace výzkumných cílů
- student zvládá tvorbu a ověřování hypotéz
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat zásady vědecké metodologie
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Osnova
  • 1. Vědecká metoda. Věda jako způsob poznávání světa. Sociální versus přírodní vědy. Korelace, kauzalita, experiment
  • 2. Výzkumný problém. Výzkumné otázky. Výběr tématu pro výzkum. Formulace otázky pro výzkum. Výběr výzkumné strategie. Hlavní rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem
  • 3. Logika kvantitativního výzkumu. Kauzalita. Od teorie k praxi
  • 4. Hypotéza (teoretická a pracovní), proměnná, koncept, operacionalizace, měření, indikátory
  • 5. Základní kvantitativní metody. Dotazník jako jeden z nástrojů sběru dat. Způsob sestavení dotazníku. Problém návratnosti, validity a reliability výzkumu
  • 6. Sekundární analýza. Populace, vzorek, reprezentativita
  • 7. Logika kvalitativního výzkumu. Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Důvody volby kvalitativního přístupu
  • 8. Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. Zdroje kvalitativních dat
  • 9. Sběr dat v kvalitativním výzkumu. Podrobněji k technice rozhovoru a pozorování. Zásady práce v terénu, terénní poznámky, vztah s informanty
  • 10. Kvalitativní analýza dat. Induktivní logika „tvorby“ a analýzy dat. Výstup z kvalitativního výzkumu. Etické aspekty výzkumu
  • 11. Práce s literaturou. Databáze, rešerše, zdroje
  • 12. Způsob psaní odborného textu. Podoba dobře napsaného výzkumného projektu. Dělání profesionální vědy
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    doporučená literatura
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
  • TROUSIL, M., JAŠÍKOVÁ, V. Úvod do tvorby odborných prací. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-542-4.
    neurčeno
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • KAUFMANN, J.-C. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
  • KRČ, M. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
  • ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • SILVERMAN, D. Interpreting qualitative data. Los Angeles: Sage, 2020. ISBN 978-1-5264-6724-9.
  • VIKTORIN, J. Metodologie speciálně pedagogického výzkumu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.