USPQP009 Odborná praxe II – průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/2/24. 24 hod. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Denisa Janků (pomocník)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (pomocník)
Mgr. Klára Truparová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && USPQP004 Odborná praxe I – náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem průběžné semestrální praxe studentů je aplikace speciálněpedagogických, pedagogicko-psychologických a dalších teoretických znalostí, biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka v rámci speciálněpedagogických, preventivních a poradenských služeb ve školství.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče
- student zná speciálněpedagogické terapeutické přístupy v péči o osoby se zdravotním postižením a možnosti jejich využití
- student zná zákonitosti rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávajících se
- student definuje diagnostické nástroje a jejich využití v orientační pedagogické diagnostice a speciálněpedagogické diagnostice jedinců
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat vybrané diagnostické nástroje za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student vytváří dílčí části programu sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením
- student vytváří dílčí části programu pedagogické rehabilitace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student realizuje vybrané reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami
Obecné způsobilosti:
- student zná principy modifikace metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže poskytovat speciálněpedagogickou podporu a poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
Osnova
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením. Současně se student učí a ověřuje si poskytování nejnáročnějších speciálněpedagogických služeb, jako je speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod. Dále si ověřuje funkčnost komunikačních strategií a přístupů při řešení nestandardních a složitých problémů vyžadující zvážení dalších faktorů vyplývajících ze speciálněpedagogických jevů a procesů.
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
    neurčeno
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • WALTON, E. The Language of Inclusive Education: Exploring speaking, listening, reading and writing. New York, NY: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-79435-1.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student provádí asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio každého studenta obsahuje mimo povinnou část (charakteristika a popis zařízení, ve kterém praxi provádí) dvě kazuistiky, jejichž rozsah a obsah bude upřesněn vedoucím praxe.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.