UVSRPHP030 Filozofie a etika v sociální práci

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
2. Předmět Filozofie a etika v sociální práci je zacílen na doplnění znalostí, jež mají přímou vazbu na problematiku etiky v kontextu sociální práce. Konkrétně to znamená, že předmět bude zaměřen na problematiku konceptu „přirozenosti člověka“ v součásném filosofickém diskurzu, který však reflektuje moderní vývoj poznání v oblastech antropologie, evoluční biologie a neurověd. Z této perspektivy pak bude srozumitelný vývoj, jehož plody nejen v rovině lidskoprávní, ale také profesně etické (v našem případě především etiky sociální práce) dnes běžně aplikujeme. Nedílnou součástí předmětu bude i seznámení studentů se standardy sociální práce.
Výstupy z učení
Studenti budou rozumět základním pojmům, jež jsou spjaty s etickou problematikou. Budou také schopni identifikovat základní etické strategie i jejich slabiny. Studenti dále budou znát základní normativní dokumenty své praxe.
Osnova
  • 1. Širší kontext etické problematiky ˗ základní otázky spadající do etiky jakožto studia morálky
  • 2. Profesní etika a její specifika ˗ vývoj profesní etiky od 70. let 20. Století
  • 3. Koncept „přirozenosti člověka“ z pohhledu ˗ evoluční biologie
  • 4. Koncept „přirozenosti člověka“ z pohledu – antropologie
  • 5. Koncept „přirozenosti člověka“ z pohledu ˗ neurověd
  • 6. Vztah nature a nurture ˗ „přirozenost člověka“ a kulturní prostředí, vztah vzájemnosti; úvod k základním procesům (trendům) významně (revolučně) proměňujícím chování i kriteria chování člověka
  • 7. Pacifikační proces - proces přechodu od loveckých, lovecko-sběračských a raně zemědělských společností k prvním centralizovaným zemědělským společnostem, význam tohoto trendu.
  • 8. Civilizační proces – podmínky extrémního (10ti až 15ti násobného) snížení kriminality mezi obdobím pozdního středověku a 20. stol.
  • 9. Humanitární revoluce – význam osvícenství a evropského racionalismu pro utváření standardů morality
  • 10. Dlouhý mír (Long Peace) – podmínky po II. světové válce vedoucí k omezení válečných konfliktů mezi mocnostmi, důsledky tohoto dlouhého míru na vnímání morality
  • 11. Nový mír (New Peace) ˗ další snížení tolerance k násilí a důsledky tohoto procesu.
  • 12. Revoluce práv (Rights Revolution) ˗ nástin lidskoprávní problematiky od r. 1948
  • 13. Standardy sociální práce v širším kontextu
Literatura
    povinná literatura
  • Sapolsky, R., Chování. Biologie člověka v dobrém i ve zlém. Argo/Dokořán 2019.
  • Peterson, J. B., 12 pravidel pro vedení života. Argo 2019.
  • Riddley, M., Červená královna. Sexualita a vývoj lideské přirozenosti. Argo/Dokořán 2017.
  • Fischer, O., Milfait, R., Etika pro sociální práci. JABOK 2008.
  • Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. 2., akt. a dopl. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., Goldmann, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011.
  • Blecha, I. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.
    doporučená literatura
  • Pinker, S., The Better Angels of Our Nature. Penguin Books 2011.
  • Sapolsky, R., Why Zebras don´t get Ulcers. St. Martin´s Griffin 1998.
  • Dawkins, R., Největší show pod sluncem: důkazy evoluce. Argo/Dokořán 2011.
  • Gat, A., The Human Motivational Complex: Evolutionary Theory and the Causes of Hunter-Gatherer Fighting. Part I: Primary Somatic and Reproductive Causes. Anthropological Quarterly 2000, 73 (č. 1), s. 20-34.
  • Gat, A., The Human Motivational Complex: Evolutionary Theory and the Causes of Hunter-Gatherer Fighting. Part II: Proximate, Subordinate, and Derivative Causes. Anthropological Quarterly 2000, 73 (č.2), s. 74-88.
Výukové metody
Lecture, seminar (PF).
Metody hodnocení
Aktivní účasn na seminářích, závěrečný referát.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.