UVSSPUD013 Supervision and professional practice I

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (lecturer)
Bc. Hana Glosová (assistant)
Mgr. Klára Truparová (assistant)
Kateřina Velecká (assistant)
Guaranteed by
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem odborné praxe v prvním roce studia je zorientovat se v různých organizacích, které mají souvislost s výkonem sociální práce a sociální politiky, poslání organizací, týmové spolupráce a práce s klienty. Předmět se skládá ze dvou částí. První z nich je vlastní praxe, která v absolvovaném rozsahu 96 hodin umožní studentům seznámit se s prostředím jejich možné budoucí profese, výkonem praxe prostřednictvím školitele v organizaci ověřit dosavadní teoretické znalosti a získat praktické zkušenosti. Odborná praxe rozšiřuje příležitost stimulovat proces identifikace studentů s odborností profese a dává studentovi také prostor k zachycení řídící, metodické, koncepční a analytické práce, včetně dovednosti projektových aktivit či přímé práce s klientem.
Syllabus (in Czech)
  • Přednášky:
  • 1. Supervize v ČR. Formy a cíle supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize
  • 2. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu
  • 3. Supervizní kontrakt. Vyjednávání a obsah kontraktu
  • 4. Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou
  • 5. Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi
  • 6. Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce
  • 7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu
  • 8. Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. Prví setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem. Vlastní proces supervize
  • 9. Týmová supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize
  • 10. Bálintovské skupiny. Bálintovská skupina a supervize. Struktura Bálintovských skupin
  • 11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc 12. Využití psychodramatu v supervizi. Jeviště. Výměna rolí, změna rolí, interview. Význam skupiny, jednání na nečisto a zpětná vazba
  • 13. Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, hraní rolí, kreslení map, využívání videozáznamu, focusing
Literature
    required literature
  • BAŠTECKÁ Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • PILÁT, Miroslav. Supervize. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022.
  • HAVRDOVÁ, Zuzana, Martin HAJNÝ a kolektiv. Praktická supervize. Praha: GALÉN, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
    recommended literature
  • MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Metody a řízení sociální práce. Třetí aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • BÄRTLOVÁ, Eva. Supervize v sociální práci. Ústí nad Labem: FSE UJEP, 2007. ISBN 978-807044-952-3.
  • PETITCOLLIN, Christel. Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-362-8.
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.
Teaching methods (in Czech)
Předmět se skládá se tří částí: teoretického ukotvení předmětu formou přednášky, praxe a supervizního semináře.
Assessment methods (in Czech)
Student získá zápočet, pokud splní zápočtový test z teorie, bude pravidelně docházet na supervize a praxi, splní stanovené požadavky, zpracuje deník praxe a získá doporučení od školitele z příslušného zařízení praxe.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 10př+96praxe +13konz/sem.
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UVSSPUD013