FVP:UPPV00126 Consultancy for Teacher - Course Information
UPPV00126 Consultancy for Teacher
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
Splnění studijních předpokladů podmiňujícího předmětu Základy pedagogiky. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na systém výchovného poradenství v ČR. Poskytne informace o struktuře výchovného poradenství, o jeho poslání, obsahu, složkách a formách. Pozornost bude věnována zejména výchovnému poradci, jako základnímu článku v systému poradenských služeb. Cílem je předat základní poznatky o poradenském systému a možnostech a mezích poradenské intervence.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Struktura systému poradenství v ČR.
2. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva školství.
3. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva práce a sociálních věcí.
4. Charakteristika jednotlivých složek poradenských subsystémů:
a) Institut pedagogicko-psychologického poradenství
Pedagogicko-psychologické poradny
Speciálně pedagogická centra
Střediska výchovné péče
Školní poradenská pracoviště
Ústav informací ve vzdělávání
Centrum pro studium vysokého školství
Institut dětí a mládeže
b) Útvary zprostředkování úřadů práce
Útvary poradenství úřadů práce
Informační a poradenská střediska úřadů práce
Bilančně diagnostická pracoviště
5. Osobnostní a odborné předpoklady výchovného poradce, jeho role v systému poradenství.
6. Úloha třídního učitele ve výchovném poradenství.
7. Cílové skupiny výchovného poradenství.
8. Diagnostika ve výchovném poradenství.
9. Kariérové poradenství.
10. Trh práce, politika zaměstnanosti.
11. Poradenství pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
12. Výukové a výchovné obtíže.
13. Poruchy adaptace.
14. Sociálně patologické jevy ve společnosti a ve škole.
15. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
16. Poradenství pro žáky cizinců a příslušníky etnických menšin.
17. Individuální vzdělávací plán.
18. Možnosti intervence ve výchovném poradenství.
19. Péče o zdravý vývoj žáka.
- 1. Struktura systému poradenství v ČR.
- Literature
- required literature
- OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství. Praha: Univerzita JAK, 2008. info
- JEDLIČKA, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: PdF UK, 2000. info
- HLOUŠKOVÁ, L. Systém výchovného poradenství. Pedagogická orientace. 1998. info
- recommended literature
- JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- LESKOVJANSKÁ, G. Spolupráca pedagógov a psychológov pri eliminovaní učebných a výchovných ťažkostí žiakov,. Pedagogika, 2004. info
- HLOUŠKOVÁ, L. Poradenství jako most mezi vědními obory pomáhajících profesí.In Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- not specified
- Časopis Výchovné poradenství: Zpravodaj Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství. info
- VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. . Brno: Paido, 2004. info
- RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. info
- ÚLOVCOVÁ, H.; STRÁDAL, J. Kritická analýza kariérového poradenství v ČR. Praha: NÚOV, 2002. info
- VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. info
- PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. info
- FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. Praha: Národní vzdělávací fond, 2002. info
- NOVOTNÝ, P.; POL, M. (eds.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Test
Oral exam - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UPPV00126