FVP:UPPVP0025 Pedagogic-psychological Diagno - Course Information
UPPVP0025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
6. Kasuistika
7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
8. Hra jako diagnostický prostředek
9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
- Literature
- recommended literature
- Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
- Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
- Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
- Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
- HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
- Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. info
- Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Grade
Test
Written exam - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UPPVP0025