UPPVP0025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
    12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
Literature
    recommended literature
  • Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
  • Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
  • Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
  • HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. info
  • Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UPPVP0025