UPPVKP099 Introduction to Andragogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
Syllabus (in Czech)
  • Základní kategorie a pojmy andragogiky.
    1. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
    2. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
    3. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta.
    4. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
    5. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
    6. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
    7. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita.
    8. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence.
    9. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
    10. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace.
    11. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika: teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
    recommended literature
  • MALACH, J. Andragogika. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-936-4. info
  • JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The theory and practise of learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • PALÁN, Z. Výkladový slovník lidské zdroje. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-71784-79-6. info
  • VYMAZAL, J. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In Leirman, W. Čtyři kultury ve vzdělávání (s. 139-154). Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. info
  • BOČKOVÁ,V., et al. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-358-3. info
  • JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. info
  • BOČKOVÁ,V., et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
  • SKALKA, J., et al. Základy pedagogiky dospělých. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-21636-6. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVKP099