UPPVP0108 Introduction to Upbringing Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Přednášky jsou zaměřeny na témata, která jsou spjata s profesí vychovatele. Studenti získají základní přehled o významu vychovatelské činnosti, vychovávaném jedinci, zařízeních, jejich organizaci apod. Specifika jednotlivých institucí jsou určujícími faktory i pro samotnou vychovatelskou činnost v nich. Studenti získají přehled o terminologii týkající se vychovatelství - vychovatel, školní družina, školní klub, domov mládeže, středisko výchovné péče apod. Vychovatelství je úzce propojeno s výchovou a pedagogikou v širším slova smyslu. Všechny informace jsou úzce propojeny s profilem absolventa a zaměřením oboru sociální patologie a prevence. SEMINÁŘ Informace získané na seminářích jsou pro studenty aplikovatelné v jejich praxi, ale i profesním životě. Témata seminářů vychází z praktické náplně vychovatele v různých zařízeních, které se zabývají vychovatelskou činností.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Výchova a vychovatelství - vědní profil (obsah, předmět zkoumání, terminologie, metodologie).
    2. Historie vychovatelství - mimoškolní vychovatelská činnost v pojetí da Feltreho, Komenského, Pestalozziho, Makarenka.
    3. Problémy socializace a práce vychovatele (výchovného poradce) ve výchovném procesu.
    4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
    5. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
    6. Činitelé vývoje vychovávaného jedince - rodina, prostředí, genetika, vrstevnické a jiné skupiny, média.
    7. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
    8. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných výchovných zařízeních (domov mládeže, středisko výchovné péče).
    9. Řízení vybraných organizací věnující se vychovatelské činnosti.
    10. Osobnost vychovatele - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
    SEMINÁŘ
    1. Bezpečnost při realizaci zájmových činností
    2. Zájmové činnosti ve školní družině - zpracování plánu činností na 1 týden.
    3. Preventivní plán aktivit v domově mládeže se zaměřením na šikanu.
    4. Organizace turnajů realizovatelných v domově mládeže, středisku výchovné péče - herní systémy, metodika zpracování a výkladu pravidel.
    5. Řešení problému záškoláctví z pozice vychovatele domova mládeže.
    6. Řešení problému agresivity z pozice vychovatele domova mládeže.
    7. Řešení problému drobné kriminality z pozice vychovatele domova mládeže.
    8. Stanovení režimu v dětských domovech.
    9. Práce se skupinou - změna sociální dynamiky u skupiny.
    10. Prevence burn out syndromu u vychovatele.
    11. Rozvoj komunikačních dovedností u vychovatele.
Literature
    required literature
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. info
  • VOCILKA, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-5-6. info
    recommended literature
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7. info
  • ŠEDIVÝ, M., MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2707-3. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-426-7. info
  • FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5. info
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
  • JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
  • SPOUSTA, V., et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1007-X. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVP0108