FVP:UPPVP0108 Introduction to Upbringing Ped - Course Information
UPPVP0108 Introduction to Upbringing Pedagogy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA Přednášky jsou zaměřeny na témata, která jsou spjata s profesí vychovatele. Studenti získají základní přehled o významu vychovatelské činnosti, vychovávaném jedinci, zařízeních, jejich organizaci apod. Specifika jednotlivých institucí jsou určujícími faktory i pro samotnou vychovatelskou činnost v nich. Studenti získají přehled o terminologii týkající se vychovatelství - vychovatel, školní družina, školní klub, domov mládeže, středisko výchovné péče apod. Vychovatelství je úzce propojeno s výchovou a pedagogikou v širším slova smyslu. Všechny informace jsou úzce propojeny s profilem absolventa a zaměřením oboru sociální patologie a prevence. SEMINÁŘ Informace získané na seminářích jsou pro studenty aplikovatelné v jejich praxi, ale i profesním životě. Témata seminářů vychází z praktické náplně vychovatele v různých zařízeních, které se zabývají vychovatelskou činností.
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Výchova a vychovatelství - vědní profil (obsah, předmět zkoumání, terminologie, metodologie).
2. Historie vychovatelství - mimoškolní vychovatelská činnost v pojetí da Feltreho, Komenského, Pestalozziho, Makarenka.
3. Problémy socializace a práce vychovatele (výchovného poradce) ve výchovném procesu.
4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
5. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
6. Činitelé vývoje vychovávaného jedince - rodina, prostředí, genetika, vrstevnické a jiné skupiny, média.
7. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
8. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných výchovných zařízeních (domov mládeže, středisko výchovné péče).
9. Řízení vybraných organizací věnující se vychovatelské činnosti.
10. Osobnost vychovatele - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
SEMINÁŘ
1. Bezpečnost při realizaci zájmových činností
2. Zájmové činnosti ve školní družině - zpracování plánu činností na 1 týden.
3. Preventivní plán aktivit v domově mládeže se zaměřením na šikanu.
4. Organizace turnajů realizovatelných v domově mládeže, středisku výchovné péče - herní systémy, metodika zpracování a výkladu pravidel.
5. Řešení problému záškoláctví z pozice vychovatele domova mládeže.
6. Řešení problému agresivity z pozice vychovatele domova mládeže.
7. Řešení problému drobné kriminality z pozice vychovatele domova mládeže.
8. Stanovení režimu v dětských domovech.
9. Práce se skupinou - změna sociální dynamiky u skupiny.
10. Prevence burn out syndromu u vychovatele.
11. Rozvoj komunikačních dovedností u vychovatele.
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- required literature
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. info
- VOCILKA, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-5-6. info
- recommended literature
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7. info
- ŠEDIVÝ, M., MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2707-3. info
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-426-7. info
- FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
- DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5. info
- BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
- JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
- SPOUSTA, V., et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1007-X. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVP0108