UPPVPP004 Introduction to Common Psychology for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
Mgr. Darina Caloňová (seminar tutor)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Předmět vymezuje základní okruhy obecné psychologie, základní psychologické teoretické disciplíny. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie, seznámit studenty se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností člověka. Výuka bude zaměřena zvláště na kognitivní procesy jako je pozornost, paměť, myšlení, inteligence, tvořivost a učení. Znalosti těchto základních pojmů a charakteristik jim pomohou orientovat se v problematice duševního života člověka a vytvořit si teoretický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. SEMINÁŘ Předmět doplňuje cyklus přednášek z obecné psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, které se týká soudobých psychologických směrů.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Psychologie - předmět a cíle, psychologické disciplíny. Postavení psychologie v systému věd. Etické problémy současné psychologie.
    2. Metody psychologického výzkumu.
    3. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání).
    4. Determinace lidské psychiky.
    5. Vědomí - funkce vědomí, změněné stavy vědomí. Nevědomí, podvědomí, předvědomí. Spánek a bdění.
    6. Pozornost - typy pozornosti, vlastnosti pozornosti, poruchy pozornosti.
    7. Senzorické procesy - obecná charakteristika smyslových orgánů, smyslové prahy, Weberův a Fechner - Weberův zákon.
    8. Percepce - základní charakteristika procesu, konstanty vnímání, organizace percepčního pole, prostorové vidění (monokulární a binokulární vodítka), vnímání pohybu, percepční iluze.
    9. Učení - faktory ovlivňující proces učení, geneticky naprogramované učení, klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení vhledem, teorie sociálního učení.
    10. Paměť - definice procesu, druhy paměti, organizace údajů v dlouhodobé paměti, proces zapomínání.
    11. Imaginace - definice pojmů, druhy představ, způsoby vybavování, fantazijní představy (druhy, způsoby tvorby).
    12. Myšlení - základní formy myšlení, pojem (určitý a neurčitý), druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, faktory ovlivňující řešení problémů.
    13. Inteligence - druhy inteligence, inteligenční quocient, pásma, emoční inteligence. Tvořivost.
    14. Motivace a potřeby. Základní druhy motivů. Maslowova pyramida potřeb (poslední revize). Potřeby, uspokojování potřeb. Teorie motivace.
    15. Emoce - základní komponenty emocí, druhy emocí, funkce emocí. Agrese - definování základních pojmů, druhy agrese, teorie agrese.
    SEMINÁŘ
    1. Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy.
    2. Behaviorismus a neobehaviorismus, základní charakteristiky směru, John Broadus Watson, Edward Lee Thorndike, Burrhus Frederic Skinner.
    3. Gestaltismus - základní charakteristiky směru, představitelé Wolfgang Köhler a Kurt Lewin.
    4. Sigmund Freud - základní postuláty jeho teorie, pojetí psychosexuálního vývoje, topografický a strukturální model lidské psychiky.
    5. Alfred Adler a individuální psychologie.
    6. Carl Gustav Jung a analytická psychologie.
    7. Kulturní psychoanalýza - Karen Horneyová, Erich Fromm.
    8. Humanistická psychologie - Carl Rogers a hlavní principy jeho terapie.
    9. Viktor Emil Frankl a logoterapie.
    10. Kognitivní psychologie.
Literature
    required literature
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. info
  • NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
    recommended literature
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • CHARA, T., SHUKLA, K. C. General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022. info
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-386-2. info
  • KERN, H., et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71782-40-8. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. info
  • FÜRSTOVÁ, M. Psychologie. Praha: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. info
  • NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. ISBN 80-859-3723-9. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVPP004