UPPVPP009 Biology and Physiology of Man

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (lecturer)
doc. MUDr. Rudolf Michalský, CSc. (lecturer)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. MUDr. Rudolf Michalský, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty se stavbou a fungováním lidského těla z hlediska jednotlivých systémů. Důraz bude kladen na propojení anatomických a fyziologických poznatků takovým způsobem, aby jim sloužily jako základ pro řadu dalších studijních předmětů, především pro obecnou a vývojovou psychologii a pro navazující klinické obory. Jednotlivá témata jsou prezentována v rozsahu odpovídajícím bakalářským studijním oborům nezdravotnického zaměření. SEMINÁŘ Cílem předmětu je seznámit studenty v praktických cvičeních se stavbou a fungováním lidského těla z hlediska jednotlivých systémů. Důraz bude kladen na propojení anatomických a fyziologických poznatků takovým způsobem, aby jim sloužily jako základ pro řadu dalších studijních předmětů, především pro obecnou a vývojovou psychologii a pro navazující klinické obory. Jednotlivá témata jsou prezentována v rozsahu odpovídajícím bakalářským studijním oborům nezdravotnického zaměření. K seminářům lze využít Simulační centrum, které disponuje 6 odbornými laboratořemi a počítačovou učebnou. Centrum je vybaveno nejmodernějšími simulačními modely, modely anatomickými, modely fyziologickými počítači s anatomickými a fyziologickými atlasy v trojrozměrném prostředí, CD ROMy a dalšími didaktickými pomůckami a bude sloužit k praktickému nácviku získaných znalostí.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Lékařské vědy. Základní orientace na lidském těle. Buňka a její základní charakteristika, tkáň, orgán, orgánová soustava.
    2. Pohybový systém, obecná stavba kosti, kostra. Stavba a funkce svalů, svalové skupiny.
    3. Krev a krevní oběh. Složení a funkce krve. Stavba a funkce srdce, řízení srdeční činnosti. Krevní a mízní oběh.
    4. Dýchací systém. Stavba, funkce a dělení dýchacích cest. Plíce, mechanika dýchání. Zevní a vnitřní dýchání.
    5. Trávicí systém. Stavba a funkce trávicího traktu. Trávicí enzymy a jejich funkce.
    6. Fyziologie výživy. Regulace tělesné teploty.
    7. Močový systém. Vylučování odpadních látek. Kožní ústrojí, stavba a funkce kůže, přídatné orgány.
    8. Látkové řízení organismu. Sekrece zevní a vnitřní. Obecná charakteristika žláz s vnitřní sekrecí. Přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonů a jejich účinků.
    9. Pohlavní systém. Reprodukční systém a pohlavní vývoj muže a ženy. Fyziologie těhotenství.
    10. Receptory. Smyslové orgány.
    11. Nervové řízení organismu. Obecná stavba a funkce CNS. Receptory. Stavba a funkce míchy, míšní nervy. Stavba a funkce jednotlivých oddílů mozku. Mozková kůra, analyzátory. Obaly, metabolismus a cévní zásobení CNS.
    SEMINÁŘ
    1. Základní orientace na lidském těle s využitím simulačních modelů. Buňka a její základní charakteristika, tkáň, orgán, orgánová soustava s využitím didaktických pomůcek v elektronickém prostředí.
    2. Pohybový systém. Kostra a klouby. Svalová soustava - demonstrace kostí, kloubů, svalů na anatomických modelech a práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí. Ukázky nativních rtg snímků lebky, hrudníku, pánve a končetin.
    3. Krev, krevní oběh, mízní oběh. Kardiovaskulární systém - demonstrace na modelech. Práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí. Videozáznam. Ukázky snímků z vazografických vyšetření. Využití simulačních modelů.
    4. Dýchací systém - demonstrace na anatomických modelech. Hodnocení funkce dýchacích cest. Plíce, mechanika dýchání - práce s fyziologickým atlasem, v trojrozměrném elektronickém prostředí. Využití simulačních modelů, včetně simulace patologických stavů. Videozáznam.
    5. Gastrointestinální systém. Demonstrace vnitřních orgánů na anatomických a fyziologických modelech. Ukázky snímků z kontrastních vyšetření. Tomografie - videozáznam.
    6. Fyziologie výživy - práce studentů v simulačním centru s využitím vybraných modelů. Regulace tělesné teploty, metody měření teploty - nácvik, záznamy, využití simulačních modelů, včetně simulace patologických stavů.
    7. Urogenitální systém. Demonstrace vnitřních orgánů anatomických modelech a demonstrace retroperitoneálního prostoru na lokálních simulačních modelech, demonstrace katetrizace. Ukázky snímků z kontrastních vyšetření, CT a MRI. Videozáznam.
    8. Látkové řízení organismu. Žlázy s vnitřní sekrecí, hormonů a jejich účinků - práce studenta v trojrozměrném elektronickém prostředí, záznam CD ROM.
    9. Reprodukční systém a pohlavní vývoj muže a ženy - práce s anatomickými a fyziologickými modely, využití elektronických pomůcek, CD ROM. Fyziologie těhotenství, spontánní porod - simulační centrum, demonstrace na simulačních modelech. Videozáznam.
    10. Receptory. Smyslové orgány - práce studenta v elektronickém prostředí, demonstrace na modelech. Vybrané vyšetřovací metody - zraku, sluchu v simulačním centru. Videozáznam.
    11. Nervový systém. Demonstrace modelů mozku a míchy. Ukázky nervových struktur na sadách mozkových řezů. Vybrané zobrazovací metody CNS: karotická a vertebrální angiografie, CT, MRI.
    12. Demonstrace v
Literature
    required literature
  • ČÍŽKOVÁ, Š. Vybrané kapitoly z funkční anatomie I. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2009. ISBN 978-80-7248-523-9. info
  • MERKUNOVÁ, A. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6. info
  • MERKUNOVÁ, A. Základy funkční somatologie (fyziologie). Poznámky k přednáškám. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-09104. info
  • HOLIBKOVÁ, A., LAICHMAN, S. Přehled anatomie člověka. Olomouc: Univerzita Palackého,, 2002. ISBN 80-244-0495-8. info
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. ISBN 80-86297-05-5. info
    recommended literature
  • MARIEB, E. N., MALLATT, J. Anatomie lidského těla. Brno: CP Books, a.s., 2005. ISBN 80-251-0066-9. info
  • ŠMARDA, J. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0. info
  • MYSLIVEČEK, J., TROJAN, S. Fyziologie do kapsy. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-497-7. info
  • TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: Pracovní sešit pro zdravotnické školy - student. Praha: EUROLEX BOHEMIA s.r.o., 2004. ISBN 80-86432-73-4. info
  • JELÍNEK, J. a kol. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. Olomouc: Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-138-1. info
  • TROJAN, S. Lékařská fyziologie. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0512-5. info
  • NOVOTNÝ, I., HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-819-3. info
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0. info
  • DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-681-1. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVPP009