FVP:UPPV00120 Special Pedagogy - seminar - Course Information
UPPV00120 Special Pedagogy - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2011
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické poznatky vlastními praktickými i zprostředkovanými zkušenostmi, s důrazem na vytváření pozitivního vztahu k lidem s postižením, názorně poukázat nejen na odlišnosti speciálně pedagogické diagnostiky podle jednotlivých disciplín, ale i na společné znaky a zásady, jakož i styčné plochy například s psychologickou a medicínskou diagnostikou. V maximálně možné míře se seznámit s praktickými postupy při práci s osobami s různým postižením. Na konkrétních příkladech demonstrovat možnosti a meze komplexní rehabilitační péče o osoby s postižením. Speciálně pedagogickou problematiku vidět v medicínských, psychologických a sociálních souvislostech, včetně jejího přesahu do sociální patologie.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Problémy speciální pedagogiky.
2. Metodologické otázky speciální pedagogiky.
3. Změny paradigmatu speciální pedagogiky na pozadí společenských změn.
4. Zlepšování kvality života osob s postižením.
5. Celoživotní péče o osoby s postižením.
6. Míra zapojení osob s postižením do společnosti.
7. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením.
8. Prevence ve speciální pedagogice.
9. Terapie ve speciální pedagogice.
10. Obecné a speciální metody ve speciálně pedagogické diagnostice.
11. Základní diagnostické situace.
12. Integrace a inkluze, legislativní opatření.
13. Poradenství ve speciální pedagogice.
- 1. Problémy speciální pedagogiky.
- Literature
- required literature
- SLOWÍK, B. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. info
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. info
- recommended literature
- VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. info
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. info
- not specified
- ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - úvod do problematiky. Ostrava: OU, 2004. info
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
- HOUSAROVÁ, B. (ed.) a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. info
- KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. info
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1999. info
- VÍTKOVÁ, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1993. info
- SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UPPV00120