UVSRPV0194 Philosophy of Culture

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům poměrně hluboký vhled do problematiky kultury, která se zvláště v souvislosti s tzv. krizí multikulturalismu jeví jako nanejvýše aktuální. V rámci přednášek se posluchači seznámí s širokým spektrem teorií uchopujících pojem kultury s tím, že si sami budou schopni vytvořit určitou "polygonální" představu o tom, co kultura může být. Jinak řečeno, získají přehled o kultuře, který bude začínat u kultury chapané jako umění ke kultuře, již mohou rozumět jako prostoru významů. Ačkoliv je předmět komcipován převážně teoreticky, předpokládá se, že vytvoří teoretickou a reflexvní základnu pro takové předměty, jež porozumění kultuře potřebují, ale zároveň se mu nemohou věnovat na dostatečně hluboké úrovni. Zde máme na mysli především předměty, jež se zabývají problematikou menšin, etnik, možnostmi multikulturálního světa ap.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní vymezení pojmu kultury - kultura jako jednoznačně nedefinovatelný pojem
    2. Sociologické vymezení pojmu kultury
    3. Filosofické vymezení pojmu kultury
    4. Jazyk a kultura - Jak jazyk vytváří obraz toho, co vnímáme? Teorie jazykového obrazu světa a Foucaultovy episptémy.
    5. Kulturní kontexty a jejich odlišnosti
    6. Evropský kulturní kontext a jeho "pilíře" I.- Co bychom mohli nalézt, kdybychom se tázali po "evropanství"?
    7. Východní kulturní kontext a jeho odlišnosti - Je pro Východ typické spíše "fatum mohametanum"?
    8. Kultura a náboženství jako významný činitel formující prostor významů
    9. Křesťanství a islám - Proč se křesťanství podílelo na vzniku moderní společnosti a jak souvisí spekulativní teologie s liberalismem?
    10.Kulturní vykořeněnost - marginalizace
    11. Problémy menšin a jejich kultur - K čemu dochází, když se nebere kultura vážně?
    12. Kultura a vědění - vzdělanostní společnost a otázka kultury? Znamená hodně vědět také automaticky být vzdělaný?
Literature
    required literature
  • G. Davieová. Výjimečný případ Evropa. CDK, 2009. info
  • J. Hanuš (ed.). Evropa a její duchovní tvář. CDK, 2005. info
  • B. Horyna. Idea Evropy. Argo, 2001. info
  • M. Petrusek. Sociologie, literatura a politika. Karolinum, 1996. info
    recommended literature
  • U. Eco. Teorie sémiotiky. Argo, 2009. info
  • M. Foucault. Zrození biopolitiky. CDK, 2009. info
  • U. Eco. Skeptikové a těšitelé. Argo, 2007. info
  • J. Hanuš. Křesťanství a lidská práva. Vyšehrad, 2002. info
  • E. Cassirer. Filosofie symbolických forem I. Oikoymenh, 1996. info
  • F. de Saussure. Kurz obecné lingvistiky. Academia, 1996. info
  • M. Petrusek. Velký sociologický slovník. Karolinum, 1996. info
  • M. Petrusek. Sociologie literatury. Čs. spisovatel, 1990. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UVSRPV0194