UPPVPK004 Introduction to Common Psychology for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie. Budou seznámeni se základními psychologickými pojmy a poznatky, které jim pomohou orientovat se v problematice duševního života člověka a vytvořit si teoretický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky.
Syllabus (in Czech)
  • P1. Psychologie - předmět a cíle, psychologické disciplíny. Postavení psychologie v systému věd. Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy.
    2. Determinace lidské psychiky. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání). Vědomí. Pozornost.
    3. Metody psychologického výzkumu.
    4. Senzorické procesy. Percepce.
    5. Učení. Paměť a představivost.
    6. Myšlení. Inteligence. Motivace a potřeby.
    7. Emoce. Agrese.
    8. Zakladatelé psychologie (Wundt, Galton, Ebbinghaus, James).
    9. Ruská reflexologie, práce I.P.Pavlova (zvláště se zaměřit na klasické podmiňování).
    10. Behaviorismus - základní charakteristiky směru, John Watson.
    11. Behaviorismus - Edward Thorndike a instrumentální podmiňování.
    12. Neobehaviorismus - Burrhus Frederic Skinner a operantní podmiňování.
    13. Gestaltismus - základní charakteristiky směru, představitelé Wolfgang Köhler a Kurt Lewin.
    14. Sigmund Freud - život, základní postuláty jeho teorie, pojetí psychosexuálního vývoje.
    15. Sigmund Freud - členění díla na etapy "afekt-trauma", "topografický model, "strukturální model").
    16. Alfred Adler a individuální psychologie.
    17. Carl Gustav Jung a analytická psychologie.
    18. Kulturní psychoanalýza - Karen Horneyová, Erich Fromm.
    19. Erik Erikson.
    20. Humanistická psychologie - základní charakteristiky směru. Představitel Carl Rogers a hlavní principy jeho terapie.
    21. Logoterapie a její představitel Viktor Emil Frankl.
    22. Kognitivní psychologie - základní charakteristiky směru. Představitelé George A. Miller a Jean Piaget.
Literature
    required literature
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Brno: Vydavatelství ERA, 2002. ISBN 80-86517-25X. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Přehled dějin psychologie. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0161-4. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-386-2. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
  • KERN, H. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-240-8. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. info
  • FÜRSTOVÁ, M. Psychologie. Praha: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. info
  • ATKINSONOVÁ, R. L. Psychologie. Praha, 1997. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
  • NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. ISBN 80-859-3723-9. info
    recommended literature
  • PAULÍK, K. Obecná psychologie pro učitele odborných předmětů. Ostrava: OU, 2003. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • HELUS, Z. Psychologie. Praha: Fortuna, 1999. info
  • GILLERNOVÁ, I. A KOL. Psychologie. Praha, 1994. info
  • HOMOLA, M. A KOL. Základy psychologie. Olomouc: FF UP, 1992. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Účast na výuce6
Summary6
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2012/UPPVPK004