UODD001 Filozofie a etika v ošetřovatelství

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy v oblasti filozofie, etiky a ošetřovatelského myšlení, pěstovat schopnost náhledu na obecná životní témata a specifické profesní situace, rozvíjet schopnost strukturovaného myšlení v oboru, a pomoci frekventantům formovat vlastní hodnotový systém s důrazem na humánní a empatický přístup k uživatelům péče. Předmět zahrnuje teoretický výklad vybraných témat a prakticky zaměřené seminární aktivity aplikující filozoficko-etické poznatky do konkrétních situací typických pro zdravotní péči. Důraz je kladen rovněž na ujasňování hodnotových priorit a postojů ve vztahu k vlastnímu zdraví i zdraví dalších osob. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student se po absolvování předmětu umí orientovat ve frekventovaných filozofických a etických termínech, základních myšlenkových směrech a myšlenkových procesech, jakož i klíčových gnozeologických a etických problémech ošetřovatelství. Chápe a dokáže vysvětlit význam práce s hodnotovým systémem, dokáže charakterizovat vybrané ošetřovatelské modely a paradigmata. Odborné dovednosti: Student je schopen využít různých myšlenkových postupů (analýza, syntéza aj.) při řešení ošetřovatelských a životních problémů, dokáže řešit typické eticky závažné situace spojené se svou profesí, umí projevovat pochopení a úctu pacientovi. Umí zaujímat poučený postoj a vyjadřovat se k většině problémů objevujících se ve zdravotní péči. Obecná způsobilost: Student projevuje v kognitivní, afektivní i konativní rovině náhled na životní a profesní situace, dokáže pracovat s poznatky různých oborů a kriticky je syntetizovat, umí jednat odpovědně v situacích souvisejících s klíčovými hodnotami (život, zdraví, pomáhající chování). Kompetence: Student je způsobilý racionálně, empaticky a eticky postupovat v profesním životě a ve většině běžných životních situací.
Syllabus (in Czech)
  • Přednášky:
    1. Filozofie a etika, charakter etiky jako filozofické disciplíny.
    2. Základní etické pozice, principy, hodnoty a teorie.
    3. Etika a náboženství, náboženství jako primární zdroj etických norem.
    4. Práva nemocných, reflexe etických norem v legislativě.
    5. Etika v lékařství a ošetřovatelství - úvod.
    6. Etická dilemata spjatá s rozvojem vědy.
    7. Etické problémy v biomedicínském výzkumu.
    8. Etické problémy asistované reprodukce.
    9. Etické problémy péče o seniory.
    10. Problematika eutanázie a asistovaného suicida.
    Semináře:
    1. Filozofie jako obor. Speciální filozofické disciplíny. Filozofie v ošetřovatelství. Základní filozofické pojmy.
    2. Bytí a existence. Ontologie ve zdravotní péči. Existencializmus, logoterapie a existenciální analýza. Franklovy a Frommovy myšlenky ve vztahu ke zdraví a nemoci.
    3. Bolest a její dimenze. Thanatologie. Problematika umírání a smrti a související etické problémy. Čas jako filozofická kategorie, subjektivní čas pacienta.
    4. Gnozeologie. Poznání ve zdravotnických oborech. Smyslové vnímání. Gnosis - epignosis - diagnosis - prognosis. Aktuální gnozeologické otázky, gnozeologie databází a kyberprostoru.
    5. Logika. Zásady správného usuzování. Práce s pojmy a termíny.
    6. Axiologie. Hodnotové systémy. Klasifikace a aplikace hodnot. Zdraví jako hodnota. Altruizmus a pomáhající chování.
    7. Holizmus a myšlenková paradigmata ošetřovatelství. Myšlenkové pozadí konvenční a alternativní medicíny.
    8. Ošetřovatelské teorie a modely. F. Nightingalová a její vztah k filozofii. Model Hendersonové, Oremové, Gordonové, Johnsonové, Leiningerové. Ošetřovatelská teorie Orlandové.
    9. Etika a bioetika. Etické otázky a dilemata v souvislosti s počátkem života a jeho průběhem. Autonomie a úcta k člověku.
    10. Etické otázky zdravotní péče. Etické problémy v oblasti léčiv a výzkumu. Etické kodexy. Informovaný souhlas a předem projevená přání (Advance Directives).
Literature
    required literature
  • ADAMCZYK, R. Filozofie a etika v ošetřovatelství - elektronická studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filosofie. Praha, 2010. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7. info
    recommended literature
  • FROMM, E. Umění milovat. Praha: Český klub, 2010. ISBN 978-80-86922-32-4. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4. info
  • EDWARDS, S. D. Philosophy of nursing: an introduction. Basingstoke: Palgrave, 2001. ISBN 978-0-333-74991-3. info
  • FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1995. ISBN 80-85319-39-X. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UODD001