UPPVBK068 Preventive Programs

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Lucie Šimečková (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Průběh semináře bude mít výcvikový charakter. Výstup z učení: Na konci kurzu bude mít student přehled o systému a realizaci prevence rizikového chování v resortu školství, bude schopen definovat primární pojmy z oblasti prevence, bude se lépe orientovat (příp. dokáže vyhledat a zpracovat informace) v problematice rizikového chování dětí, bude znát základní charakteristiku různých typů her a aktivit. Zdokonalí se v komunikačních dovednostech, zejména v technikách dotazování, aktivního naslouchání i v řešení vzniklých situací, dokáže pracovat s motivací, zpětnou vazbou a oceňováním. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvůrčí práce v oblasti preventivních aktivit, především při tvorbě preventivních a aktivizačních programů podle potřeby škol.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba preventivního programu a jeho následný rozbor
Literature
    required literature
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. info
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Vyd. 1. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • SMÉKALOVÁ, E. et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie, Filozofická fakult, 2007. ISBN 80-7326-118-9. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. info
    recommended literature
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské por, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5. info
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-29077. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • ERKERT A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Laboratory work
Assessment methods
Written test
Seminar work
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVBK068