UPPVBP001 Pedagogy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnosti samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
    2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.
    3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F. Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.
    4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20. století po současnost.
    5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.
    6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.
    7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.
    8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.
    9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.
    10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.
    11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.
    12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).
    13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    recommended literature
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • JANIŠ, K. - KRAUS, B. - VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-102-3. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Monological (reading, lecture, briefing)
Assessment methods
Grade
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVBP001