UPPVP0006 Sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Sociální komunikace v pomáhajících profesích úzce navazuje na sociální psychologii. Smyslem předmětu je seznámit studenty se specifickými komunikačními postupy u pracovníků v pomáhajících profesích a rozšířit jejich vědomosti v předcházení nedorozuměním v mezilidské komunikaci. Dále si předmět klade za cíl, aby studenti porozuměli významu používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru a získali nové strategie ve zvládání konfliktu a agrese v komunikačním procesu.
Osnova
  • Integrace již osvojených témat.
    Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích.
    Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    Řeč těla. Image.
    Aktivní naslouchání.
    Empatie. Emoční inteligence.
    Konflikt a agrese v komunikaci.
    Poradenský rozhovor.
    Komunikace ve skupině.
    Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
    Svízelné typy uživatelů.
    Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
Literatura
    povinná literatura
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 1999. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
    neurčeno
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997. info
  • POTTEROVÁ, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. Olomouc: Votobia, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Demonstrace
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Předmět je ukončen zkouškou - písemným testem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.