UPPVBK028 Psychopathology and Pathopsychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje problematiku zdraví a nemoci z pohledu psychologie, tedy prožívání, chování člověka. Cílem je seznámit studenty s výskytem a významem patopsychologických i psychopatologických projevů, s příčinami vzniku duševních poruch, s jejich projevy, závadami a poruchami. Po absolvování předmětu dokáže student charakterizovat jednotlivé typy patopsychologických a psychopatologických projevů u dětí, dospívajících i dospělých. Na základě získaných vědomostí porozumí psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologických věd, základní pojmy důležité pro patopsychologii, normalita a patologie, zdraví a nemoc, klasifikace prognóz, psychická anomálie a deficit, index stavu výkonnosti, vymezení patopsychologie a psychopatologie)
    2. Výskyt a význam patopsychologických a psychopatologických projevů (přechodné duševní poruchy, abnormální duševní projevy, chorobné projevy)
    3. Příčiny duševních poruch (vlivy prenatální, perinatální, postnatální)
    4. Rozpoznávání - diagnostikování nemoci (současný stav psychický, symptom, syndrom, nosologická jednotka, psychologické vyšetření)
    5. Klasifikace psychických, patopsychologických a psychopatologických jevů
    6. Závady a poruchy (vnímání, vědomí a spánku, pozornosti, paměti, myšlení, citů, nálad a afektů, jednání a vůle)
    7. Nemoc jako psychologický problém (sociální význam nemoci, postoje společnosti k nemocným)
    8. Zdraví a nemoc. Biopsychosociální pojetí zdraví.
    9. Psychosomatické vztahy a onemocnění (předpoklady vzniku psychosomatických poruch, psychické problémy spojené se somatickým onemocněním)
    10. Psychické problémy spojené s nemocí v dětském věku (reakce rodičů na onemocnění jejich dítěte, reakce dítěte na vlastní nemoc, emoční reakce, rozumové zpracování choroby, vliv na osobnost)
    11. Psychologická problematika zdravotně postižených (výskyt a příčiny vzniku zdravotního postižení, psychické změny vyplývající z vrozeného postižení, rodina postiženého dítěte, vývoj dítěte s vrozeným postižením, psychická adaptace na získané postižení, dospělost postiženého člověka, sociální význam zdravotního postižení)
Literature
    required literature
  • WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0. info
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4. info
    recommended literature
  • SVOBODA, M. A KOL. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9. info
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: PdF OU, 2003. info
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4. info
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UPPVBK028