FVP:UOGK031 Výzkum v ošetřovatelství 1 - Informace o předmětu
UOGK031 Výzkum v ošetřovatelství 1
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2016
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět v úvodu systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastním předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Navazuje kapitola učící formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku, cíle výzkumu. Kapitola kvantitativní výzkum se orientuje zejména na zvládnutí základních výzkumných technik - standardizované testy a škály, na zásady tvorby originálních dotazníků a jejich první a druhou úroveň vyhodnocování. Kapitola kvalitativního výzkumu učí zejména základní techniky sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, soubor kazuistik. Instruuje studenty o vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorby matice atd. Cílem předmětu je seznámit studující oboru Všeobecná sestra se základy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum v klinickém ošetřovatelství. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující po absolvování předmětu Výzkum v ošetřovatelství budou umět: a) interpretovat koncepty metaparadigmatu v oboru ošetřovatelství a vysvětlit jeho vazbu na oborová paradigmata. Bude také umět vysvětlit, jak se oborové metaparadiogma a paradigma promítá do výzkumu v oboru. b) navrhnout výzkumné téma a rozpracovat ho do podoby výzkumných otázek. c) vysvětlit zásady EBP (EBN). d) obhájit volbu výzkumné metodologie a strategie výzkumu. e) vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. f) použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat. g) popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování. h) rekapitulovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce. Odborné dovednosti: Studující bude umět: a) kontinuálně sledovat a vyhodnocovat výzkum ve svém oboru (specializaci) a aktivně si dohledávat potřebné aktuální výsledky výzkumů metodou EBP (EBN). b) implementovat výsledky výzkumu do připravovaných standardů, metodik aj. materiálů, které mají sloužit k regulaci klinické praxe. c) zpracovat jednoduchý výzkumný projekt a také ho realizovat (samostatně, ale také s malým týmem). d) posoudit etické a neetické chování výzkumníka a autora. e) použít ve svém projektu vybrané metodiky a techniky kvantitativního či kvalitativního výzkumu. Obecná způsobilost: Absolvent je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný ošetřovatelský projekt a pracovat metodou EBP. Je způsobilý kooperovat na složitějších výzkumných projektech v klinické ošetřovatelské praxi. Kompetence: Absolventi studia oboru VS jsou připraveni pro naplňování role sestry - výzkumníka a inovátorky na elementární úrovní, zejména však jako členové spoluřešitelského týmu. Jsou schopni: sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládnou kompetentně se podílet na výzkumných projektech zejména v oboru ošetřovatelství, ale v rámci multioborového týmu také ve zdravotnictví.
- Osnova
- 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
2. Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum. Výzkum ve zdravotnictví. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
3. Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.
4. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.
5. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).
6. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.
7. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.
8. Formulace výzkumného problému, práce s informačními zdroji. Vyhledávání - formulování a rozpracování výzkumného problému.
9. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody, techniky a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj primárních dat a informací. Sekundární data a informace ve výzkumu.
10. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura publikované vědecko-výzkumné práce.
11. EBP (EBN).
12. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
13. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.
14. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz. Formulace výzkumných otázek.
15. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.
16. Způsoby vyhodnocování dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. Odpovědi na výzkumné otázky nalezené výzkumem.
17. Zobecnění výsledků, komparace s výsledky jiných studií.
18. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní principy a postupy.
19. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
20. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor.
21. Kauzální systémy, kasuistiky.
22. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba matice atd.
23. EBP - EBN, metoda PICO(T).
24. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.
25. Kritické čtení vědeckého článku.
- 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
- Literatura
- povinná literatura
- EBM Guidelines. [online]. URL info
- EBP Wikipedia [online]. URL info
- eMedicine. [online]. URL info
- GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. info
- UpToDate [online]. URL info
- ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
- BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
- doporučená literatura
- BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
- BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
- FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
- FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
- JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Vyhledávací strategie, vyhledávání nejlepších publikovaných důkazů, práce s elektronickými databázemi. Kurz. Ostrava: ÚO, FZS, 2010. info
- JAROŠOVÁ, D. EBP v ošetřovatelství. In Výukový portál LF UP Olomouc [online] c2009, posl. akt. listopad 2011 [cit. 2012-03-19]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. URL info
- Informace učitele
- K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části výzkumného projektu.
Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce).
Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS. Odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice. Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zkouška písemný test.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2016/UOGK031