FVP:UPPVBD011 Speciální pedagogika - Course Information
UPPVBD011 Speciální pedagogika
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2016
- Extent and Intensity
- 0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální pedagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace, vzdělávání a poradenské práce. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení, dokáže zvažovat možnosti individuálního rozvoje jedince, orientuje se v nabídce vzdělávacích a poradenských služeb. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení osob s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
- Syllabus
- 1. Special Education, the aim and subject field. The status of special education in the science system. Breakdown of Special Education. Current trends in the treatment of persons with disabilities. Basic concepts (defect, defectivity, impaired socialization, integration and inclusion).
2. Families with disabled children. Affected attitudes toward society.
3. Special-pedagogical diagnostics.
4. Tyflopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with visual disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
5. Psychopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with intellectual disabilities. Educational and advisory institutes.
6. Logopedics - terminology, classification, etiology. Communication disorder. Tools and technical resources for people with impaired communication abilities. Organization of logopedics´care.
7. Surdopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with hearing disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
8. Somatopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of persons with disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
9. People with specific learning difficulties - terminology, classification, etiology, reeducation, diagnostics.
10. Ethopedy.
11. Autism. People with combined handicaps.
- 1. Special Education, the aim and subject field. The status of special education in the science system. Breakdown of Special Education. Current trends in the treatment of persons with disabilities. Basic concepts (defect, defectivity, impaired socialization, integration and inclusion).
- Literature
- required literature
- MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
- POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
- recommended literature
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
- BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
- MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
- PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2016/UPPVBD011