UONP066 Psychosociální podpůrný systém

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/10/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Integrace nového profesionála do pomáhající profese je proces, který se systematicky rozvíjí od pregraduální profesní přípravy, a klíčovou roli v něm tedy hraje vzdělávací a výchovný proces - u budoucích sester škola a klinická praxe. V tomto procesu dosud nebyla dostatečně řešena zejména emocionální rovina rozvoje profesionality, do studijního kurikula nebyla dostatečně implementována systematická práce s postoji, etickými dilematy, osobními prožitky a zkušenostmi – nebylo cíleně vytvářeno tzv. „portfolio užitečných zkušeností“. Modul Psychosociální podpůrný systém pro sestry si klade za cíl zaplnit tuto součást „nulového kurikula“ a naučit budoucí sestry pracovat s reflexí a sebereflexí, s kritickým myšlením a s kreativitou, integrovat se do profese a nastartovat vhodný životní styl jako prevenci syndromu vyhoření a podporující faktor celoživotního ukotvení sestry v profesi. Ošetřovatelství pracuje s těmito podpůrnými systémy: mentoringem, preceptoringem (v podmínkách ČR je to tzv. adaptační proces), se supervizí, koučováním, mediací apod. Modul zahrnuje vybrané podpůrné systémy (mentoring, preceptoring a supervizi – reflektovanou praxi), se kterými je potřebné, aby byl obeznámen již absolvent školy, protože se s nimi bezprostředně po nástupu do praxe setká, a to buď jako jejich subjekt, anebo jako objekt. Modul je rozprostřen do celého studia, je založen na zážitkovém učení a aktivní participaci. Výstupem nejsou akademické znalosti, ale zejména prožitky, uvědomování si možných cest řešení, osobní psychohygiena a lepší porozumění emocím u klientů i svým vlastním.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student definuje adaptační proces, umí popsat, jak bude tento proces probíhat, a jak si představuje svůj vstup do profese.
Odborné dovednosti: Student umí popsat své pocity a hovořit o svých postojích ve vztahu k prožité realitě ošetřovatelské praxe. Pomocí postupů analýzy a reflexe umí analyzovat ošetřovatelský problém, svoje místo v něm, a hledat reálné varianty řešení jak samostatně, tak ve skupině. Student má prožitek osobního úspěchu v týmu a také neúspěchu při řešení pracovních a interpersonálních problémů v pracovním týmu, dokáže tyto prožitky integrovat do svého portfolia zážitků. Student umí realisticky hodnotit svoji profesní moc a efektivně ji používat a je schopen hovořit o limitech a rizicích, která reálně reflektuje a zvažuje.
Obecná způsobilost: Student prokáže základní připravenost poskytovat podporu jak pacientům a jejich blízkým, tak také mladším a nezkušenějším kolegyním a kolegům v pozici „asistenta mentora“. Student svá rozhodnutí vždy zvažuje ve vztahu k důsledkům, zejména pak ve vztahu k cílové populaci, která je označována jako „křehká“ (děti, senioři, duševně nemocní, lidé závislí na pečující osobě/instituci, lidé bez domova, uprchlíci apod.) Student vypovídá o své osobní spokojenosti se studiem a těší se na budoucí profesi sestry, aktivně zvažuje svojí cestu budoucí kariérou sestry.
Kompetence: Student si získanou schopnost sebereflexe, práce s emocemi a využívání psychosociálních podpůrných systémů bude nadále rozvíjet a prohlubovat na klinických pracovištích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Reflexe, sebereflexe a supervize jako klíčové podpůrné systémy – úvod do předmětu. Pravidla a etické principy práce ve skupině.
  • 2. Jak prožít kvalitní život v roli sestry? - osobní očekávání od profese a od profesní podpory.
  • 3. Životní styl jako sebeobrana.
  • 4. Dobré vztahy - šance pro život.
Literature
    required literature
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UONP066