UPPVBP028 Psychopatologie a patopsychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Strossová (přednášející)
PhDr. Ivana Strossová (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Strossová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
St 16:25–18:00 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVBP028/A: St 18:05–18:50 C208, I. Strossová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Studium psychopatologie a patopsychologie předpokládá základní znalosti z obecné a vývojové psychologie i orientaci v základní psychologické terminologii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje problematiku zdraví a nemoci z pohledu psychologie, tedy prožívání, chování člověka. Cílem je seznámit studenty s výskytem a významem patopsychologických i psychopatologických projevů, s příčinami vzniku duševních poruch, s jejich projevy, závadami a poruchami. Po absolvování předmětu dokáže student charakterizovat jednotlivé typy patopsychologických a psychopatologických projevů u dětí, dospívajících i dospělých. Na základě získaných vědomostí porozumí psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních patopsychologických a psychopatologických jevů. Je schopný nejzákladnější diagnostiky (rozpoznávání) patopsychologických a psychopatologických projevů (omezeno na nejčetnější poruchy). Porozumí psychickým problémům spojených s nemocí u dětí, dospívajících i dospělých. Orientuje se v psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Odborné dovednosti: Student dokáže v praxi používat odbornou patopsychologickou a psychopatologickou terminologii. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře. Obecná způsobilost: Student je schopen rozeznat výskyt i význam patopsychologických a psychopatologických projevů. Umí diagnostikovat (rozpoznat) symptomy, syndromy i vybrané nosologické jednotky. Určí obecné závady i poruchy psychických procesů a stavů. Pochopí psychosomatické vztahy, psychologické problémy nemocných a zdravotně popstižených
Osnova
  • 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologie, psychopatologie a patopsychologie, normalita a
    patologie, zdraví a nemoc, klasifikace duševních poruch
    2. Příčiny duševních poruch (vlivy prenatální, perinatální, postnatální)
    3. Poruchy vnímání, emotivity, myšlení a paměti)
    4. Poruchy jednání, inteligence a vědomí
    5. Poruchy chování (lži, krádeže, opouštění domova, záškoláctví)
    6. Toxikomanie, poruchy sexuální aktivity, antisociální chování a delikvence
    7. Sebepoškození, sebevražedné pokusy a sebevraždy
    8. Neurózy, psychózy a afektivní poruchy
    9. Mentální retardace a demence
    10. Poruchy příjmu potravy, návykové a impulzivní poruchy
    11. Specifické poruchy psychického vývoje, hyperkinetické poruchy
    12. Poruchy chování a emocí se začátkem v dětství a adolescenci
Literatura
    povinná literatura
  • WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0. info
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4. info
    doporučená literatura
  • SVOBODA, M. A KOL. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9. info
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: PdF OU, 2003. info
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4. info
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Praktická zkouška
Informace učitele
Student bude dle pokynů vyučujícího plnit úkoly ze studijní opory a doporučené literatury. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Závěrečná zkouška-formou testu. Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body (% správných odpovědí v testu) a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.
Body (%) Zkouška /Zápočet
(alfabetická stupnice) (číselná stupnice)
100 - 95 A 1,0 započteno
94 - 90 B 1,5 započteno
89 - 85 C 2,0 započteno
84 - 80 D 2,5 započteno
79 - 75 E 3,0 započteno
74 a méně F 4,0 nezapočteno
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.