FVP:UPPVJK022 Metodologie andragogického a g - Course Information
UPPVJK022 Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, EPOS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ultimativní znalosti a dovednosti, které uplatní nejen při zpracování se bakalářské práce, ale i v profesním životě v rámci depistáží. Studenti získají znalosti, dovednosti a způsobilosti v oblasti metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu. Předmět je zaměřen nejen na získání odborných znalostí (terminologie), ale především na uplatnění daného v praxi.
- Learning outcomes (in Czech)
- Oborové znalosti: Student umí vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkum v kontextu osob seniorského a preseniorského věku. Umí vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé techniky a metody sběru dat.
Oborové dovednosti: Student umí vytvořit projekt svého zamýšleného výzkumu v bakalářské práci s uplatněním získaných znalostí v rámci předmětu.
Obecné způsobilosti:Student umí získané znalosti a dovednosti využívat v kontextu různých cílových skupin osob seniorského a preseniorského věku a v kontextu tematického zaměření výzkumu. - Syllabus (in Czech)
- 1. Andragogický a gerontagogický výzkum – vymezení, typy výzkumů, aplikovaný výzkum, etické aspekty výzkumu
- 2. Specifika výzkumu s osobami preseniorského a seniorského věku
- 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkum – rozdíly, uplatnění v konkretizovaných příkladech
- 4. Výběr výzkumného problému, formulace výzkumných otázek, formulace hypotéz
- 5. Výběr respondentů – pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru respondentů
- 6. Techniky a metody sběru dat I. – dotazník, rozhovor (typy, strukturace, volba otázek)
- 7. Techniky a metody sběru dat II. – pozorování a Q-metodologie
- 8. Techniky a metody sběru dat III. – obsahová analýza
- 9. Zpracování a statistické vyhodnocení kvantitativních dat – modus, medián, směrodatná odchylka, nominální variance, chí-kvadrát, koeficient kontingence, znaménkové schéma
- 10. Statistické vyhodnocení získaných kvantitativních dat v programu Microsoft Excel
- 11. Kódování a tvorba kategoriálního systému – kódování (otevřené, selektivní, axiální)
- 12. Zpracování a vyhodnocení kvalitativních dat – metoda prostého výčtu, metoda vyložení karet, metoda zachycení vzorců, metoda vytváření trsů
- 13. Prezentace získaných dat v kvalifikační práci, obsah závěrečné zprávy výzkumu
- Literature
- required literature
- HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. 734 stran. ISBN 978-80-262-0981-2.
- HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I – základy kvantitativního výzkumu. Opava: FVP, 2014.
- JANIŠ, K. ml. aM. KOLAŘÍKOVÁ.Úvod do problematiky výzkumu II – základy kvalitativního výzkumu. Opava: FVP, 2016.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
- ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
- recommended literature
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. info
- PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet, zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJK022