UPPVJP009 Komunikace se seniory I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Komunikace se seniory I. rozšíření poznatků a prohloubení komunikačních dovedností studentů v oblasti sociální komunikace a komunikačních strategií se seniory. Přednáškový cyklus se zabývá osobnostními a profesními předpoklady pomáhajícího pracovníka pro spolupráci a především komunikaci se seniory, jednotlivými formami komunikace se seniorem, komunikačním procesem, potřeby seniora v oblasti komunikace, překážkami a šumy v komunikaci se seniorem, překonáváním překážek při narušené komunikační schopnosti seniora (smyslová postižení, demence apod.) a technikám aktivního naslouchání a vedení rozhovoru se seniorem. Teoretické poznatky budou převáděny ihned do praxe.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti:Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti sociální komunikace se seniory, rozumí procesům sociální interakce a specifikům komunikace se seniorem. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností seniora a jeho komunikací, chápe vliv psychopatologie na způsob komunikace seniora.
Oborové dovednosti:Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor se seniorem, odhalit bariéry a překážky v komunikaci a předcházet problémovým situacím. Je schopen při rozhovoru využívat techniky aktivního naslouchání a komunikačních strategií respektujících specifika komunikace se seniorem tak, aby předešel konfliktu, snížil míru agrese a zvolil vhodný způsob sociální intervence. Student aplikuje získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami a požadavky ve své praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen respektovat specifika komunikace se seniorem, zvolit vhodnou komunikační strategii, aktivně naslouchat a vést rozhovor se seniorem. Absolvováním předmětu je student způsobilý využívat své vědomosti a dovednosti při své práci se seniory a umí lépe reagovat na potřeby seniorů v kontextu komunikace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnostní předpoklady pomáhajícího pracovníka v zařízeních pro seniory, komunikační kompetence
  • 2. Základní předpoklady poradenského procesu, nejčastější chyby a omyly
  • 3. Vliv involučních změn na komunikaci seniorů
  • 4. Obsahová a vztahová rovina komunikace, evalvační a devalvační procesy
  • 5. Verbální komunikace se seniory a vhodné strategie
  • 6. Neverbální komunikace se seniory a vhodné strategie
  • 7. Komunikační proces, překážky a šumy v komunikaci se seniorem
  • 8. Specifika komunikace se seniory
  • 9. Potřeby seniora v oblasti komunikace
  • 10. Vhodné strategie komunikace se seniorem s narušenými komunikačními schopnostmi
  • 11. Zásady komunikace se seniorem a efektivní komunikační strategie
  • 12. Aktivní naslouchání a vytváření prostředí důvěry
  • 13. Poradenský rozhovor s využitím technik aktivního naslouchání
Literature
    required literature
  • JANÁČKOVÁ, L. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. a kol. Demence a jiné poruchy paměti - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-8.
  • QUISOVÁ, S. Komunikace se seniory I.Distanční studijní text[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=459
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
    recommended literature
  • HROZENSKÁ, M. aD. DVOŘÁČKOVÁ.Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
  • KALVACH Z. aA.ONDERKOVÁ.Stáří – Pojetí geriatrického pacienta jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 90-7262-455-5.
  • KOBĚRSKÁ, P. a kol. Společnou cestou: Jak mohou pečovatelé komunikovat s lidmi trpícími demencí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-851-1.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • VENGLAŘOVÁ,M. Problematické situace v péči o seniory. Příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha:Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP009