UPPVMK020 Speech therapy prevention

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence;
- Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence;
- Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku;
- Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů.

Odborné dovednosti:
- Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí;
- Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence;
- Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností.

Obecné způsobilosti:
- Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání;
- Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe;
- Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Logopedická intervence, vymezení pojmu.
  • 2. Organizace logopedické intervence v ČR, legislativní zabezpečení.
  • 3. Ontogenetický vývoj řeči.
  • 4. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
  • 5. Principy a zásady logopedické prevence.
  • 6. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
  • 7. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči.
  • 8. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
  • 9. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka.
  • 10. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
  • 11. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9.
  • LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
  • ZEZULKOVÁ, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. Ostrava: PdF OU, 2011. 65 s.
  • ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. 2014.
  • ZEZULKOVÁ, E. Reedukace dyslalie I.díl. 2014.
  • ZEZULKOV, E. Reedukace dyslalie II. 2014.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    recommended literature
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
  • Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5
  • VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál 1970, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: PdF , 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
    not specified
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana a kolektiv Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí. Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-187-8.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. Vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011, 134 s. ISBN 978-80-7368-991-9.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2014. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace referátu s logopedickou problematikou je podmínkou přihlášení k zápočtovém testu.
Úspěšné vykonání zápočtového testu dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK020