UPPVMK034 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální.

Odborné dovednosti:
- Objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- Rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- Zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku.

Obecné způsobilosti:
- Rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných zemích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí.
  • 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
Literature
    required literature
  • KROUPOVÁ, Kateřina a kolektiv, Slovník speciálněpedagogické terminologie. Grada: 2016. ISBN: 978-80-247-5264-8.
  • HEWARD, William, Exceptional Children, an Introduction to Special Education. Prentice Hall: 2005. ISBN: 978-0131191709.
  • Oxford Dictionary of English, Oxford University Press: 2010.
  • PEER, Lindsay, REID, Gavin, Special Educational Needs, A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications: 2016. ISBN: 978-1-4739-0453-8.
  • PEIRANGELO, Roger, GIULIANI, George, The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders, Jossey-Bass: 2007, ISBN: 978-0787978129.
  • REYNOLDS, Cecil R.,VANNEST, Kimberly J., FLETCHER-JANZEN, Elaine, Encyclopedia of Special Education, John Wiley & Sons: 2014, ISBN: 978-0470949405.
    recommended literature
  • BOWEN, Caroline, Children's Speech Sound Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0-470-74577-9.
  • MCLEOD, Sharryne, BAKER, Elise, Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention, Pearson Education: 2016, ISBN: 9780134206257.
  • MURDOCH, Bruce E., Acquired Speech and Language Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0470025673.
  • RIMM, Sylvia B, SIEGLE, Del B., DAVIS, Gary A., Education of the Gifted and Talented, Pearson: 2017), ISBN: 978-0133827101.
    not specified
  • FREDERICKSON, Norah, Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262908.
  • MATHIESON, Kay, Inclusion in the EYFS, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262700.
  • HEHIR, Thomas, New Directions in Special Education, Harvard Educational Publishing Group: 2005, ISBN: 9781891792618.
  • LEWIS, Ann, NORWICH, Brahm, Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335214051.
  • MACBLAIN, Sean, LONG, Louise, DUNN, Jill, Dyslexia, Literacy and Inclusion, SAGE Publications Ltd.: 2015, ISBN: 9781446298435.
  • KNAPOVÁ, Lenka. Anglický jazyk pro speciální pedagogy I. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK034