UPPVMK042 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují v praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a klasifikovat instituce volnočasového zaměření dle různých klasifikačních kritérií.

Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit.
Osnova
  • 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
  • 2. Volný čas - vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas.
  • 4. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
  • 5. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky).
  • 6. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
  • 7. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel.
  • 8. Herní systémy – švýcarský, mistrovský, vylučovací, organizace sportovních turnajů.
  • 9. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
  • 10. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
  • 11. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
  • 12. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
Literatura
    povinná literatura
  • HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
    doporučená literatura
  • EVANGELU, Jaroslava Ester. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
  • PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita. Fakulta pedagogická, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
  • ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
    neurčeno
  • HAVEL, Jiří et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
  • HÁJEK, Bedřich a kol. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
  • HOFBAUER, Břetislav a KAPLÁNEK, Michal, ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • VanWYNSBERGHE, Robert M. Adaptive Education. University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, 2016. ISBN 9781442630406.
  • JANIŠ, K. Pedagogika volného času. Distanční studijní text. Opava, Fakulta veřejných politik, 2017. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
- Splnění písemného testu, který je tvořený uzavřenými otázkami. Student pro splnění zápočtu musí správně odpovědět a získat minimálně 21 ze 40 bodů v testu, což odpovídá bodovací škále (51 bodů ze 100 bodů) podle systému bodování na univerzitní škále – viz níže.
Aktivní účast studentů na seminářích a zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou připuštění studenta k písemnému testu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.