UPPVMP019 Specifické poruchy učení a chování

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení poznatků z oblasti specifických poruch učení a chování. Součástí předmětu bude historie konstituování podoboru speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky a aktuální trendy v intervenci v souladu s platnými pravidly školské legislativy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a podmínkám čtenářské a matematické gramotnosti.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
 Popíše současné trendy a koncepce v oblasti speciální pedagogiky osob s parciálními nedostatky, zná legislativní rámec
 Definuje základní pojmy a teorie specifických poruch učení a chování
 Dokáže objasnit podmínky osvojování čtenářské a matematické gramotnosti.

Odborné dovednosti:
 vysvětlí význam angažmá speciálního pedagoga při intervenci SPU a SPCH
 aplikuje znalosti o dílčích způsobilostech osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
 analyzuje specifické projevy a rizikové projevy osvojování čtenářské a matematické gramotnosti.

Obecné způsobilosti:
 přiměřeně reflektuje speciální potřeby dětí a žáků se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
 je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření
 vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Syllabus (in Czech)
  • Témata přednášek:
  • 1. Specifické poruchy učení, základní terminologie.
  • 2. Žáci se SPU v inkluzivním prostředí záklaní a střední školy.
  • 3. Diagnostika a podpůrná opatření ve škole a poradenských zařízeních.
  • 4. Specifické poruchy chování, vymezení pojmu, základní terminologie.
  • 5. Etiologie a symptomatologie SPU a SPCH.
  • 6. SPU a SPCH jako rizikové faktory školní neúspěšnosti.
  • Témata seminářů:
  • 1. Osobnost žáka se SPU v kontextu inkluzivního prostředí.
  • 2. Klasifikace projevů SPU, případové studie.
  • 3. Modely vzdělávání žáků se SPU.
  • 4. Individualizované a individuální přístupy k žákům s ADD/ADHD.
  • 5. Vašetření žáků se SPU.
  • 6. Reedukace SPU.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s.
    recommended literature
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2014. Makropulos. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 216 s. ISBN 80-7290-205-9.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-283-8.
  • VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ELLIS, Andrew W. Reading, Writing and Dyslexia (Classic Edition). Psychology Press, 2016. ISBN 978-113-8947-641.
    not specified
  • BABTIE, Patricia a Jane EMERSON. Dítě s dyskalkulií ve škole. Vydání první. Přeložila Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018. 149 stran.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. Specifické poruchy učení; dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno, 2014. ISBN 978-80-266-0660-0.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Havlíčkův Brod, 2001. ISBN 80-7311-000-8.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení a chování. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP019