UPPVMP025 Speciálněpedagogická diagnostika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/26/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto povinného předmětu je přiblížit studentovi současné pojetí speciálněpedagogické diagnostiky, jako důležitého a esenciálního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doporovází ji také proces poradenství, jehož prozkoumání je taktéž součástí daného předmětu. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student umí charakterizovat speciálněpedagogickou diagnostiku v širším i užším kontextu svých obsahů
- Student se orientuje v pojmech, které speciálněpedagogická diagnostika užívá
- Student umí nastínit diagnostické prostředky a materiály v obecné speciálněpedagogické rovině i jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky
- Student se orientuje v současné odborné literatuře související s diagnostikou a diagnostickými materiály
- Student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť diagnostického typu v ČR
Odborné dovednosti:
- Student umí využít orientační diagnostické metody a postupy
- Student analyzuje situaci člověka s disabilitou v rámci diagnostických procesů
- Student umí použít a aplikovat některé diagnostické metody
- Student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které vedou ke správnému uchopení situace člověka s disabilitou.
Obecné způsobilosti:
- Student umí aplikovat znalosti z oboru a jeho dílčích disciplín, a také z pomáhajících profesí pro správně vedený diagnostický (orientační, vstupní, výstupní) proces
- Student aplikuje modifikace speciálněpedagogických diagnostických metod
- Student hodnotí speciálněpedagogickou intervenci na základě správně provedené diagnostiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvedení pro problematiky, terminologický aparát, speciálněpedagogická intervence.
  • 2. Speciálněpedagogická diagnostika: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace.
  • 3. Diagnostické metody a techniky, typologie, administrace, multidisciplinární spolupráce.
  • 4. Obecné diagnostické metody (anamnéza, katamnéza).
  • 5. Speciální diagnostické metody, přehled, charakteristika.
  • 6. Pozorování, principy, zásady, administrace.
  • 7. Diagnostický rozhovor, principy, zásady, administrace.
  • 8. Testové metody, příklady, adimistrace.
  • 9. Případová studie, portfolio, koncepce, zásady.
  • 10. Diagnostické metody v kontextu individuálních způsobilostí u osob se zdravotním postižením.
  • 11. Diagnostické situace.
  • 12. Diagnostický proces jako východisko plánování stimulačního programu.
Literature
    required literature
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KASTELOVÁ, Alexandra; NÉMETH, Ondrej. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. 2014. Druhé upravené vydání. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
  • VAŠEK, Štefan. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, Dana; VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    recommended literature
  • VALENTA, Milan a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. 1.vyd. Olomouc: UPOL, PdF, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0054-3.
  • LEČBYCH, Martin. Rorschachova metoda. Integrativní přístup. 2.vyd. Praha: Grada publishing, s.r.o., 2016. ISBN 978-80-247-5834-3.
  • BASSOT, Barbara. The Reflective Practice Guide. Routledge, 2016. ISBN 9781138784307.
    not specified
  • KASTELOVÁ, Alexandra. Diagnostika v špeciálnopedagogickom poradenstve. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-09-7.
  • ŘÍČAN, Pavel, Dana KREJČÍŘOVÁ a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
  • SVOBODA, Mojmír. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. 3.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0.
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciálněpedagogická diagnostika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou přihlášení k ústní zkoušce je 100% účast v seminářích, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP025