UPPVMP039 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy II

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Marie Marek
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti si rozšíří výrazové prostředky - aktuální německou terminologii ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o německé terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti německé terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Prohloubí své znalosti o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- Rozšíří své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v německém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce.

Odborné dovednosti:
- Zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
- Dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- Rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi.

Obecné způsobilosti:
- Rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky německy mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
Literature
    required literature
  • ZEZULKOVÁ, Ladislava. Německý jazyk pro speciální pedagogy I. Studijní opora. Opava: SLU, 2018.
  • Praktický slovník německého jazyka. Lingea 2011.
  • BIERMANN, Adrienne, GOETZE, Herbert. Sonderpädagogik. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-017665-2.
  • VERNOOIJ, Monika. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle&Meyer: 2007. ISBN: 978-3-494-01425-8.
  • BIEWER, Gottfried. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-246945.
  • LÜTJE-KLOSE, B. RIECKE-BAULECKE, T. Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. IQSH: 201. ISBN: 978-3772711565.
  • BERNITZKE, Fred, TUPI, Anita. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend&Volk: 2008 ISBN: 9783823715429.
    recommended literature
  • FISCHER, Dieter. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim: 2009. ISBN: 978-3-934471-79-5.
  • ELLINGER, Stephan, WITTROCK, Manfred. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-018868-6.
  • KAHLERT, Joachim, HEIMLICH, Ulrich. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer: 2014. ISBN: 978-3170257252.
  • KLUTH, Paula, DANAHER, Sheila. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr: 2010. ISBN: 978-3834631084.
  • TEXTOR, Annette. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard: 2015. ISBN: 978-3825243401.
    not specified
  • STEIN, Margit. Allgemeine Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-247911.
  • NOVOTNY, Katharina. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren: 2010. ISBN: 978-3-8340-0744-5.
  • BUNDSCHUH, Konrad, WINKLER, Christoph. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. UTB. ISBN: 978-3825209995.
  • LINDMEIER, Bettina, LINDMEIER, Christian. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer: 2012. ISBN: 978-3170198081.
  • REICHENBACH, Christina, THIEMANN, Helge. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann: 2013. ISBN: 978-3-8080-0695-5.
  • ZEZULKOVÁ, Ladislava. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP039