UPPVMP051 Znakový jazyk II

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu MPSV, tak v rámci MŠMT.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- Student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- Student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- Student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením.

Odborné dovednosti:
- Student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- Student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- Student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- Student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace.

Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- Student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia.
  • 2.-4. Opakování základní slovní zásoby.
  • 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce.
  • 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost).
  • 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků.
  • 10. Specifické znaky – nejčastěji používané.
  • 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi.
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze.
Literature
    required literature
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima, 1998.
  • HUDKOVÁ, Andrea a kol. Ve světě sluchového postižení. Informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: FRPSP, 2005.
  • RŮŽIČKOVÁ, Marie. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 1997.
  • Zákon o komunikačních systémech neslyšících, nedoslýchavých a hluchoslepých osob, Zákon č. 384/2008 Sb.
    recommended literature
  • CKTZJ, česká komora tlumočníku znakového jazyka, jak tištěné publikace, tak DVD
  • DVD Moravské znaky, Trojrozměr a 3Dimenze,Specifické znaky, nepřímá pojmenování, slovní zásoba moravských znaků, Brno 2010
  • DVD Znaková zásoba českého znakového jazyka, výukový materiál k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk UP v Olomouci, Olomouc 2008.
    not specified
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. + články v časopise Speciální pedagogika a Gong
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. Distanční studijní text. Opava, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast v hodinách (min 80% docházky), Teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru) rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP051