FVP:UPPVMP051 Znakový jazyk II - Course Information
UPPVMP051 Znakový jazyk II
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu MPSV, tak v rámci MŠMT.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- Student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- Student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- Student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- Student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením.
Odborné dovednosti:
- Student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- Student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- Student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- Student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace.
Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- Student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění. - Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do studia.
- 2.-4. Opakování základní slovní zásoby.
- 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce.
- 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost).
- 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků.
- 10. Specifické znaky – nejčastěji používané.
- 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi.
- 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze.
- Literature
- required literature
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima, 1998.
- HUDKOVÁ, Andrea a kol. Ve světě sluchového postižení. Informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: FRPSP, 2005.
- RŮŽIČKOVÁ, Marie. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 1997.
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících, nedoslýchavých a hluchoslepých osob, Zákon č. 384/2008 Sb.
- recommended literature
- CKTZJ, česká komora tlumočníku znakového jazyka, jak tištěné publikace, tak DVD
- DVD Moravské znaky, Trojrozměr a 3Dimenze,Specifické znaky, nepřímá pojmenování, slovní zásoba moravských znaků, Brno 2010
- DVD Znaková zásoba českého znakového jazyka, výukový materiál k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk UP v Olomouci, Olomouc 2008.
- not specified
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
- POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
- TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. + články v časopise Speciální pedagogika a Gong
- PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. Distanční studijní text. Opava, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Aktivní účast v hodinách (min 80% docházky), Teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru) rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP051