UPPVJK015 Komunikace se seniory II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 10. 13:05–15:30 C309, Pá 5. 11. 13:55–16:20 C208, Pá 19. 11. 15:35–18:00 C208, Pá 26. 11. 15:35–18:00 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Znalost pojmů, procesů a strategií komunikace z předmětu Komunikace se seniory I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Komunikace se seniory II. je prohloubení poznatků a komunikačních dovedností studentů v oblasti sociální komunikace se seniory. Přednáškový cyklus se zabývá skupinovou komunikací se seniory a rozvojem jejich komunikačních dovedností, prevencí a řešením konfliktů se seniorem, komunikačními strategiemi s náročnými typy seniorů, specifiky komunikace se seniorem v paliativní péči a komunikací s příbuznými seniora. Teoretické poznatky budou převáděny ihned do praxe.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student zná a rozumí procesům skupinové dynamiky pro skupinovou práci se seniory, zná koncepce pro rozvoj jejich komunikačních dovedností, zná příčiny vzniku a mechanismy řešení konfliktů, zná náročné typy seniorů a vhodné komunikační strategie. Student zná specifika komunikace a žádoucí komunikační postupy v oblasti paliativní péče.
Oborové dovednosti:Student dovede účelně využívat efektivní komunikační prostředky při individuální i skupinové práci se seniory, zohledňuje specifika cílové skupiny a ve vhodné míře rozvíjí komunikační dovednosti seniorů. Je schopen řešit příčiny konfliktů a preventivně konfliktům předcházet, případně již probíhající řešit, a tím minimalizovat negativní dopad na seniora a jeho okolí. Student umí komunikovat s náročnými typy seniorů a volí efektivní komunikační strategie. Student umí zvolit vhodné komunikační strategie se seniorem v paliativní péči a je schopen komunikovat s příbuznými seniora. Student aplikuje získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami a požadavky ve své praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen komunikovat s různými typy seniorů, včetně náročných typů a zvolit vhodnou strategii jednání v konfliktních situacích. Student je způsobilý k práci s jednotlivcem i skupinou seniorů, je způsobilý komunikovat se seniorem a jeho příbuznými v paliativní péči.
Osnova
  • 1. Specifika komunikace s jednotlivcem a se skupinou seniorů.
  • 2. Skupinová práce a komunikace se seniory.
  • 3. Rozvoj komunikačních dovedností seniorů.
  • 4. Konflikty se seniory, možnosti prevence a řešení.
  • 5. Specifika komunikace se seniory s poruchou komunikace a vědomí.
  • 6. Specifika komunikace se seniory s tělesným a smyslovým postižením.
  • 7. Specifika komunikace se seniory s demencí, s duševním nebo mentálním onemocněním a pod vlivem návykových látek.
  • 8. Specifika komunikace s náročnými typy seniorů (agresivní, depresivní a úzkostný typ).
  • 9. Specifika komunikace s náročnými typy seniorů (neurotický, narcistní a pedantérní typ).
  • 10. Specifika komunikace s náročnými typy seniorů (nepřístupný a histrionský typ).
  • 11. Specifika komunikace v paliativní péči.
  • 12. Sociální práce s umírajícími.
  • 13. Specifika komunikace s pozůstalými.
Literatura
    povinná literatura
  • QUISOVÁ, Silvie. Komunikace se seniory II.: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 122 s. info
  • KELNAROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Brno: Littera, 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
    doporučená literatura
  • ČEVELA, R.,KALVACH, Z. aL.ČELEDOVÁ.Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3. info
  • MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových zařízeních. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3148-3. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogické intervence. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-085-8. info
  • ZGOLA, J.,M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0183-9. info
Výukové metody
výklad, prezentace, video ukázky z praxe, příklady z praxe, nácvik
Metody hodnocení
písemná seminární práce, ústní zkouška
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.