FVP22P002 Complex Music Therapy II

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
0/16/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Timetable
Wed 2. 11. 8:05–14:40 C309, Wed 16. 11. 8:05–14:40 C209
Prerequisites (in Czech)
( ROCNIK ( 2 ) || ROCNIK ( 3 )) && ( FVP21P002 Music Therapy || FVP22P001 Complex Music Therapy 1 )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Celostní muzikoterapie 2 se zaměřuje na upevnění získaných dovedností a prohloubení znalostí získané v předmětu Celostní muzikoterapie 1. Předmět je veden prožitkovou formou, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretický obsah se zabývá postavením muzikoterapie v oblastech pedagogiky, speciální pedagogiky, v psychoterapii a komprehensivní rehabilitaci. Blíže specifikuje vztah muzikoterapie a psychoterapie, současné muzikoterapeutické směry u nás známé a využívané. Představuje možnosti využití muzikoterapie ve školství, jak u dětí, žáků a studentů se speciální vzdělávacím i potřebami, tak i u jedinců intaktních. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek vibrací, přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu, písemné zpracování přípravy výchovně vzdělávacího bloku za použití hudebních nástrojů a jejich následná realizace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v současných muzikoterapeutických směrech
- student je schopen specifikovat znaky muzikoterapeutických přístupů
- student má povědomí o možnostech využití muzikoterapeutických aktivit v rámci výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů
- student je schopen popsat osobnostní předpoklady pro práci muzikoterapeuta
- student je schopen specifikovat, jaké oblasti osobnosti jedince ovlivňuje hra na netemperované nástroje a jejich poslech
- student zná strukturu muzikoterapeutického bloku
Odborné dovednosti:
- student zvládá hru na perkusivní nástroje, mísy, štěrbinové bubny, základy na džembe
- student je schopen vytvářet rytmy, vzájemně je propojovat s perkusními nástroji
- student je schopen připravit místnost, vhodné nástroje pro konkrétní skupinu
- student je schopen aktivně a cíleně využívat nástroje, zásady a prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit využití hudebních nástrojů a formy muzikoterapie dle individuálních potřeb jedince v konkrétní situaci
- student je schopen zpracovat strukturu metodiky muzikoterapeutického bloku dle záměru a následně jej realizovat
- student je schopen připravit a vést bubnovací kruh a muzikoterapeutický orchestr
- student je schopen improvizace v rámci společného hraní
Syllabus (in Czech)
  • 1. Propojení muzikoterapie a psychoterapie – psychoterapeutických směry a jejich vliv na vývoj muzikoterapie.
  • 2. Současné muzikoterapeutické směry a perspektivy v České republice.
  • 3. Specifické znaky muzikoterapie.
  • 4. Roviny osobního konceptu muzikoterapie.
  • 5. Muzikoterapie ve školství – využití muzikoterapie v praxi – u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinců intaktních.
  • 6. Muzikoterapie jako diagnostický nástroj.
  • 7. Muzikoterapie a komunikace.
  • 8. Muzikoterapie a žáci s poruchami chování.
  • 9. Osobnost muzikoterapeuta.
  • 10. Muzikoterapeutická improvizace, hudební asociace.
  • 11. Vliv vibrací na lidský organizmus, techniky hry na tibecké mísy.
  • 12. Příprava místnosti a nástrojů na aktivní formu.
  • 13. Příprava místnosti a nástrojů na receptivní formu.
  • 14. Struktura muzikoterapeutického setkání – fáze muzikoterapeutického bloku – hodiny.
  • 15. Příprava muzikoterapeutického bloku pro konkrétní cílovou skupinu.
  • 16. Vlastní prožitek.
  • 17. Sebereflexe.
  • 18. Sdílení.
Literature
  • FALTUSOVÁ, V. Aplikace celostní muzikoterapie v základní škole speciální. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2014.
  • KANTOR, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4358-4.
  • MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu: muzikoterapie a psychodrama. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-557-1.
  • ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praxe. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 16 HOD/SEM.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/FVP22P002