UNZSOP032 Psychology in Healthcare

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
10/20/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 21. 10. 8:55–11:20 C311, Wed 26. 10. 8:55–12:10 C208, Fri 18. 11. 8:55–9:40 C208, Fri 2. 12. 8:55–10:30 C304
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP032/A: Fri 21. 10. 11:25–13:50 C311, Fri 18. 11. 9:45–12:10 C208, Tue 22. 11. 8:55–12:10 C301, Fri 2. 12. 10:35–13:00 C304, Tue 6. 12. 13:55–17:10 C301, Thu 15. 12. 12:15–14:40 C301, J. Haluzíková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Člověk a nemoc, specifika dětského pacienta 2. Komunikace s nemocným a jeho blízkými 3. Komunikace s vážně nemocným a umírajícím 4. Komunikace s pozůstalými 5. Problematika provázení v zátěžových situacích 6. První psychická pomoc v práci zdravotní sestry 7. Akutní stresová reakce a posttraumatická stresová porucha – symptomy, rozpoznání, prevence a pomoc 8. Krizová intervence a její využití při práci s nemocným a jeho blízkými 9. Problematika zvládání psychicky nadlimitních situací při výkonu profese 10. Systém psychosociální intervenční služby ve zdravotnictví 11. Sebepéče v práci zdravotnického pracovníka a její význam.
Literature
    required literature
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • KEBZA, V. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4. info
  • HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4. info
  • ZACHAROVÁ, E., ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • KELNAROVÁ, J. and E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
    recommended literature
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7568-4.
  • HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UNZSOP032