FVP:UPPVBP001 Pedagogika pro SP - Informace o předmětu
UPPVBP001 Pedagogika pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnosti samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
- Osnova
- 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.
3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F. Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.
4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20. století po současnost.
5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.
6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.
7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.
8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.
9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.
10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.
11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.
12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).
13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).
- 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212287. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208723. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024729930. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška) - Metody hodnocení
- Zkouška – ústní, podmínkou k zapsání na zkoušku je seminární test (75% úspěšnost) + splněná docházka (100 %)
- Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích (plnění úkolů)+ docházka; možnost konzultací s profesorem přes e-mail. Zkouška: ústní - z povinné literatury (K ústní zkoušce mohou studenti po absolvovaní písemného testu minim. na 70 %.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVBP001