FVP:UPPVMP003 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
UPPVMP003 Speciální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Po 13:05–13:50 C208
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti budou seznámeni s vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Získají přehled o konstituování vědního oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním, o aktuální terminologii a informace o vztahu speciální pedagogiky k ostatním vědám. Důraz bude kladen na specifika edukace osob se speciálními potřebami v oblasti fyzické, psychické nebo sociální v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student vysvětlí vývoj vědního oboru
- student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd
- student definuje terminologické pojmy
Odborné dovednosti:
- student vysvětlí, jak jsou legislativně garantovány rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením
- student popíše speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student popíše základní principy koordinované rehabilitace
- student objasní oblasti intervence ve speciální pedagogice
Obecné způsobilosti:
- student vyjadřuje se k aktuálním speciálně pedagogickým tématům
- student dokáže zdůvodnit rozdíly v edukaci osob se zdravotním postižením na základě srovnání s normou - Osnova
- 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie.
- 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd.
- 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
- 4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO.
- 5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí.
- 6. Aspekty speciálně pedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi.
- 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením.
- 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce.
- 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky.
- 10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku.
- 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga.
- 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
- BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
- KALEJA, M. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
- KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.
- KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
- doporučená literatura
- FISCHER, S. et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
- SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
- ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika: úvod do problematiky : distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7368-017-3.
- neurčeno
- KALEJA, M. a ZEZULKOVÁ, E. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
- LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
- SOVÁK, M. Defektologický slovník. Jinočany: H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
- VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
- WALTON, E. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
- VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- 80% docházka do seminářů, úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVMP003